기왕의 신라시대의 세시풍속 연구는 주로 조선 후기에 간행된 『동국세시기』,『경도잡지』,『열양세시기』 등에 의존하여 왔다. 사실 조선시대 세시기에서는 대부분의 절일을 중국의 영향으로 기술하고 있다. 본고는 문헌을 통한 신라 세시풍속 연구이다. 『삼국사기』와『삼국유사』 및 신라시대 당대 자료인 〈금석문〉을 적극적으로 활용하여 신라 당시의 세시풍속을 복원하여 보았다. 또한『형초세시기』 와『당사령』과 비교를 통하여 중국의 영향을 받은 세시풍속과 신라 고유한 세시풍속을 구별하여 신라 세시풍속의 특징을 살펴보았다 이상의 문헌자료를 통하여 신라 세시풍속을 살펴보면 정월 15일 대보름, 2월 15일 연등회(복회), 6월 15일 유두, 8월 15일 가배, 10월의 제천대회를 이은 팔관회 등이 신라의 독자적인 세시풍속이라는 것을 알 수가 있다. 결국 보름달을 기준으로 하는 음력이 신라의 세시풍속에 있어서 기준이었다는 것을 밝혔다. 한편 농사를 짓기 전에 지내는 선농제, 파종을 하고 나서 지내는 중농제, 농사를 마치고 지내는 후농제는 태양력을 기준으로 하는데 이들도 신라 고유의 농경제의라고 할 수 있다. 『후한서』,『삼국지』, 『북사』 등을 보면 5월과 10월 제천대회에 대한 기록이 매우 상세하게 서술되어 있다. 그런데 『수서』,『구당서』,『신당서』등에는 제천대회에 대한 기록이 나타나지 않고, 8월 15일과 원단에 연회와 의례가 이루어졌다는 기록이 남아 있다. 통일전쟁을 겪으면서 중국문화의 영향을 받아 5월과 10월의 제천대회 보다 원단의례와 8월 15일의 가배가 보다 더 중요시되었다는 것을 밝혀내었다. 그리고 연등회, 복회, 4월 초파일, 우란분재, 팔관회 등이 신라의 세시풍속으로 중요시된 것을 볼 때 불교행사가 불교의 대중화 이후 활발하였다는 것을 알 수 있다. 특히 불상을 조성하는 등의 각종 불사가 세시풍속과 관련된 날에 이루어졌다는 것을 각종 금석문을 통해 확인한 것이 새로운 성과라고 하겠다.
When discussing the seasonal customs of the Silla Kingdom, the studies have been conducted by referring to the ‘Dongguk Sesigi’, ‘Donggyeong Japgi’, and ‘Yeoryang Sesigi’, published in the late Joseon Dynasty. They are the literature published far after the Silla times, however, they have been used to find a relevant historical context due to limit of the available data from the Silla Kingdom. In this paper, I have attempted to restore the seasonal customs of the Silla Kingdom by referring to ‘Samguk Sagi’, ‘Samguk Yusa’, and the epigraph from the Silla period. In addition, the characteristics of Silla seasonal customs have been examined by distinguishing the seasonal customs that are unique to Silla from that are influenced by China, through the comparison with the ‘Hyeongcho Sesigi’ and ‘Dangsaryeong’. Through the above literature records, Silla’s seasonal customs that seem to be taken in from China include Wondan, Samjinal, Chopail, Dano, Paljaje, Semo, and so on. On the other hand, Silla’s unique customs include Daeboreum of the fifteenth of lunar January, Yeondeunghoe(Bokhoe), Gabae, and Palgwanhoe, which follows the Jecheon daehoe(Grand Harvest Festival) in October. Therefore, it can be assumed that the lunar calendar based on the full moon was the criterion for Silla’s seasonal customs. On the other hand, Seonnongje which was held before farming, Jungnongje, after sowing, and Hunongje, after finishing farming were based on the solar calendar, and they are also the unique farming rituals of Silla. In this paper, it is clarified from the epigraphic records that the Buddhist rituals of Yeondeunghoe (Lotus Lantern Festival), Bokhoe (people circling the pagoda), Chopail (the 8th day of the fourth lunar month: the Buddha’s birthday), Uranbunjae and Palgwanhoe have been actively held on the day of seasonal customs of Silla.