이 연구는 진로교육의 성과를 평가한 국내·외 선행연구를 분석함으로써 향후 진로교육 성과평가 연구발전을 위한 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 진로교육 종합계획이 발표된 지난 2010년부터 현재까지 진로교육 활동의 성과를 평가한 국내·외 선행연구 98편을 선별하여, 이 연구에서 개발한 분석 틀에 따라 분석을 수행하였다. 이에 따른 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 연구제목으로 국내 연구는 ‘효과’ 및 ‘영향’이란 용어를 중심으로 진로교육 성과를 표현하였지만, 국외 연구는 ‘효과(effect)’와 ‘영향(impact)’ 이외에 ‘개발(development)’, ‘향상(improve)’, ‘결과(outcome)’ 등의 다양한 용어를 활용하여 진로교육 성과를 표현하였다. 둘째, 연구대상으로 국내 연구는 중학생을 대상으로 한 연구의 비율이 가장 높았지만, 국외 연구는 대학생을 대상으로 한 연구의 비율이 가장 높았다. 셋째, 연구방법으로 국내·외 연구 모두 실험연구의 비율이 가장 높았지만, 국내의 경우에는 조사연구의 비율도 44.6%로 실험연구의 비율과 비슷하였다. 넷째, 국내·외 연구가 활용한 진로교육 활동 변인을 분석한 결과, 진로수업, 진로체험, 진로상담, 진로심리검사, 진로정보제공, 취업지원의 활동으로 구분할 수 있었다. 다섯째, 국내·외 연구가 활용한 진로교육 성과 변인의 빈도를 분석한 결과, 국내 연구는 진로성숙도의 빈도가 가장 높았지만, 국외 연구는 진로결정자기효능감의 빈도가 가장 높았다. 여섯째, 진로교육 성과 변인의 빈도를 성과 수준 및 평가 시점에 따라 구분한 결과, 국내 연구는 개인 수준의 성과 변인만을 활용한 반면, 국외 연구는 지역 및 국가 수준의 변인을 6회 활용하였다는 차이점이 있었으며, 국내·외 연구 모두 즉각적 평가 시점의 변인을 주로 활용하였다는 공통점이 있었다. 일곱째, 진로교육 성과 변인을 분석결과에 따라 구분한 결과, 국내․외 연구 대부분 성과 변인의 수준이 향상되었으나 몇몇의 선행연구에서는 성과 변인의 변화가 없거나, 오히려 수준이 감소하였다. 이러한 결과를 토대로 이 연구는 향후 진로교육 성과평가의 연구발전을 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this research was to provide basic data for the development of future performance evaluation research of career education by analyze domestic and foreign researches on performance evaluation of career education. To this end, 98 researches were selected and analyzed based on research characteristics and research contents from 2010 when the comprehensive career education plan was announced to present. considering the characteristics of research, First, while domestic researches focused on the terms ‘effect’ and ‘impact’, foreign researches used various terms such as ‘development’, ‘improve’ and ‘outcome’. Second, as a research object, domestic researches had the highest rate of researches among middle-school students, foreign researches had the highest rate of researches among university students. Third, as a research method, the ratio of experimental research was the highest in both domestic and foreign researches, but domestic researches, 44.6% of survey research was similar to that of experimental research. Fourth, analysis of career education activity variables utilized by domestic and foreign researches, both researches could be divided into activities of career classes, career experiences, career counseling, career psychology tests, career information provision, and employment support. Fifth, as a result of analyzing the frequency of career education performance variables used by domestic and foreign researches, domestic research showed the highest frequency of career maturity, and foreign researches had the highest frequency of career decision-making self-efficacy. Sixth, as a result of dividing the frequency of career education performance variables according to performance level and evaluation point, there was a difference in that domestic researches utilized only individual-level performance variables, while foreign researches utilized local and national level variables six times, both researches had a common point that they mainly used the variables of immediate evaluation point. Seventh based on the results of the analysis, most domestic and foreign researches analyzed the improvement of performance variables, but some researches analyzed that there was no change or decrease in performance variables. Through these analysis results, the discussion and suggestions on the direction in which further research on career education performance should proceed were presented.