사회과학에서 양적 방법과 질적 방법 간의 논쟁은 역사가 오래되었다. 양적 방법과 질적 방법이 양립불가능한 것으로 보는 견해도 있고, 양립가능한 것으로 보는 견해도 있다. 그러나 학문적 논쟁과는 별개로, 연구에 있어서는 연구자의 목적에 따라 질적 방법과 양적 방법이 다양하게 쓰이고 있으며, 혼합 연구가 유용한 연구결과들을 내놓고 있다. 혼합 방법은 ‘삼각법’이라고 불리기도 한다. 한편 현실적으로 국제개발협력 프로젝트의 평가에 있어서는 양적 방법과 질적 방법을 같이 사용할 수 밖에 없다. 학술적 논쟁보다는 국제개발협력 프로젝트에 대한 정확한 평가를 위해서 필요하다. 왜냐하면 수원국에는 통계와 같은 양적자료가 충분하지도 않을 뿐만 아니라, 현장연구가 필수적이기 때문이다. 실제로 대부분의 국제개발협력 프로젝트 평가는 혼합 방법에 의존한다. 그럼에도 국제개발협력 분야에서 양적 방법, 질적 방법, 혼합 방법에 대한 고찰은 부족하다. 이 논문은 양적 방법과 질적 방법의 비교를 위한 기본 문제를 8개의 범주로 나누어 고찰하였다. 그리고 양적 방법과 질적 방법의 양립이 가능하다는 주장, 즉 혼합 방법의 이론적 근거, 방법, 기대 효과를 고찰하였다. 마지막으로 국제개발협력 프로젝트 평가를 위한 혼합 방법의 적용을 7개의 범주로 나누어 고찰하였다. 무엇보다 국제개발협력 프로젝트의 평가에 있어서는 양적 방법과 질적 방법이 학술적 논쟁과는 별개로 모두 사용되고 있다. 수원국(recipient country)에는 통계 등 양적 자료가 충분하지 않을 뿐더러, 양적 자료로 측정할 수 없는 것이 많다. 또 국제개발협력 프로젝트의 평가는 반드시 현장연구가 수행되어야 하며, 지역연구, 인터뷰 등 질적 연구 방법이 많이 사용되고 있다. 또 평가에 다양한 학문적 배경을 가진 연구자들이 참여하는 학제간(Interdisciplinarity) 연구가 이미 혼합 방법을 전제로 하고 있기도 하다.
The debate between quantitative and qualitative methods in social science has a long history. Despite much effort in social science research, quantitative and qualitative methods have many differences and exclusivity, but rather exclusivity is becoming stronger. Some view that the quantitative method and the qualitative method are incompatible, while others view it as incompatible. On the other hand, neither method is perfect and has its own strengths and weaknesses. In particular, in the research, various qualitative and quantitative methods are used depending on the purpose of the researcher, and mixed research has produced useful research results. Mixed method is also called a ‘triangulation’. On the other hand, when evaluating international development cooperation projects, both quantitative and qualitative methods are inevitable. This is because quantitative data such as statistics are not sufficient in the recipient country, and field research is essential. Rather than academic debate, an accurate evaluation of the international development project is necessary. In this paper, the basic problems for comparing quantitative and qualitative methods are divided into eight categories. In addition, the argument that both quantitative and qualitative methods are compatible, that is, the rationale, method, and expected effect of mixed methods were considered. Finally, the application of mixed methods for evaluating international development cooperation projects was divided into seven categories. Above all, in evaluating international development cooperation projects, both quantitative and qualitative methods are used independently of academic debate. In the recipient country, there are not enough quantitative data such as statistics, and there are many things that cannot be measured with quantitative data. In addition, field research must be conducted to evaluate international development cooperation projects, and qualitative research methods such as regional research and interviews are frequently used. In addition, interdisciplinary research, in which researchers with diverse academic backgrounds participate in international development cooperation evaluation, is already premising on a mixed method.