메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
HA Seung-woo (Korea National University of Arts)
저널정보
The Academy of Korean Studies THE REVIEW OF KOREAN STUDIES THE REVIEW OF KOREAN STUDIES Volume 18 Number 1
발행연도
2015.6
수록면
127 - 151 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
By analysing Silmido (2003), TaeGukGi: Brotherhood of War (2004) and, finally, Shiri (1998), this paper discusses how each film works to respond to an encounter with the traumatic Other. The representation of the Other necessarily leads us to raise the issue of ethics. The term “ethics” here refers precisely to “ethics of the Real” (Zupan?i? 2000) in which the subject redefines the mode of being in this encounter with the traumatic Real, thus becoming a true subject. One of the prevailing tropes of contemporary Korean film is the way in which the protagonist’s suicide keeps utopian impulses permanently parenthesised through the logic of sacrifice. Silmido and TaeGukGi demonstrate this. In contrast, Shiri opens up the inherent contradictions of all such ideas by revealing that the female protagonist maintains fidelity towards her own “acts” without being drawn into the logic of sacrifice. In so doing, this film enables us to cognitively map out the “geopolitical unconscious” of South Korea, i.e., the unrepresentable totality of the current South Korean capitalist system.

목차

Introduction
Film Studies and Ethics
The Ethical Question on the Self-Cancelling Gesture : Silmido and TaeGukGi
The “Geopolitical Unconscious” of Shiri Seen through an Ethical Framework
Conclusion
References
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-911-000957915