이중섭과 그의 그림을 소재로 한 시에서 화자는 시인이 이중섭과 그의 그림에서 얻은 영감을 재연하는 효과적인 도구가 된다. 시에 드러난 각각의 화자들은 이중섭 일생의 단면을 보여줌으로써 이중섭의 인간상, 그림의 특징을 집약적으로 보여주고, 회화를 문자화해서 보여주고, 그림을 통해서는 쉽게 느낄 수 없는 메시지를 전달했다. 본고는 화자의 유형을 화자가 시인일 경우, 이중섭일 경우, 드러나지 않는 경우, 회화작품 속 등장인물인 경우의 네 가지로 나누어 분석하였다. 시인 자신이 화자가 될 경우, 시인의 그림 감상이나 이중섭의 생애를 이해한 것이 화자에게 투영되었고, 시인이 겪은 감정은 화자를 통해 대상을 대하는 태도가 됨으로써 대상에 대한 시인의 주관을 집약적으로 보여준다. 화자가 이중섭인 경우, 화자는 시인과 동일인물인 ‘나’라는 화자가 가질 수 없는 어조로 발화하며, 사전정보로 화자가 처한 상황 속에서 시인이 말하려는 주제를 전달한다. 따라서 이중섭처럼 극적인 인물을 화자로 삼을 경우 시인이 표현하려는 메시지에 어울리는 색다른 어조를 갖고 있으므로 보다 효과적인 전달이 이루어졌다. 화자가 시 속에 드러나지 않는 경우, 회화에 근거한 객관적 사실만을 썼기 때문에 시행이 간략한데 감상보다 그림의 형태 요소가 중요한 것으로 간주되었기 때문이다. 이는 그림 자체에 대한 감상자의 해석을 입증하는 것이며, 언어로 그림을 형상화하는 효과를 준다고 볼 수 있다. 그림 속 화자가 진술하는 경우, 시는 화자의 독백에 의해서 전개되는데 화가의 의도, 특정한 형태로 명시할 수 없는 관념적인 메시지, 관념적인 주제를 진술함으로써 독자를 깨우치게 하는 역할을 한다. 또한 독백은 독자로 하여금 화자의 목소리에 집중할 수 있게 하는데 가시적인 것을 전달하기보다 가청적인 것을 전달할 때 효과적이었다. 시적 화자는 대상과의 거리를 통해서 시에 그림의 의미를 드러낸다. 시인은 그림과 감상자 사이에서 화자를 통해 1차 비평을 제시하고, 정제된 메시지로 감상할 수 있도록 하였다. 시인은 언어로 미술과 대중의 연결고리가 되어줌과 동시에 시가 비평적 역할을 수행하게 하고, 문학 영역의 확대를 꾀하고 있다.
In a poem about Lee Jung-seob and his paintings, the speaker becomes an effective tool for the poet to reenact the inspiration from Lee Jung-seob and his paintings. Each narrator in the poem represented Lee Jung-seob’s image of the ideal human being by showing one aspect of his life, expressed paintings through literation, and conveyed messages that were not easily felt through the paintings. This paper analyzed the types of narrators in four categories: i) when the narrator is a poet, ii) when the narrator is Lee Jung-seob, iii) not revealed, and iv) when the narrator is a character in the painting. When the narrator is the poet himself/herself, opinions of the paintings or understandings of Lee Jung-seob"s life are projected to the narrator, and the feelings poet experienced shows the poet"s interpretation of the subject intensively through the narrator’s attitude. When the narrator is Lee Jung-seob, the narrator speaks in a tone that “I”, meaning the poet, cannot have and delivers the topic that the poet is trying to say through prior information. Thus, when a dramatic person like Lee Jung-seob was used as a , the message is delivered more effectively because it has a different tone to match the message the poet was trying to express. When the narrator is not revealed in the poem, the implementation is brief since he can only write objective facts based on the painting. This is because the elements of the painting"s shape were considered more important than appreciating it. This proves the viewer"s interpretation of the painting itself and can be seen as having the effect of shaping the picture through language. When the narrator is a character in the painting, the poem is developed by the narrator’s monologue, which serves to enlighten the reader by stating the artist"s intention, ideological messages that cannot be specified in a particular form, and ideological topics. The monologue is also effective when delivering what is audible rather than tangible, allowing the reader to focus on the narrator"s voice. The poetic narrator reveals the meaning of the painting in the poem through distance from the subject. The poet presented the first criticism between the painting and the viewer through the narrator, allowing them to appreciate it with a refined message. By using language, the poet becomes a link between art and the public while allowing poetry to play a critical role, and seeks to expand the literary realm.