메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
배희숙 (대림대학교)
저널정보
한국언어학회 언어 언어 제46권 제1호
발행연도
2021.3
수록면
189 - 214 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to explore the development of character description skill of school-aged children by analyzing the elements of character description and the relationship of different elements such as cohesive markers, lexical diversity, and grammatical errors. The topic (My Mom) writing data of 118 children in three groups(early graders[1<SUP>st</SUP>-2<SUP>nd</SUP>], middle graders[3-4<SUP>th</SUP>], and upper graders[5-6<SUP>th</SUP>]) were analyzed according to grades and gender within 5 categories(character description elements, cohesive markers, text length related elements, lexical diversity, and grammatical error types). For character description elements, there were main effects of grade in DG1, DG3, DG4, DG8, DG10, DG11, and main effect of gender in DG9. For microstructual elements, CM4, T-unit, NTW and NDW were significantly different according to the grade, while CM5, T-unit, NTW, and NDW were significantly different according to gender. For grammatical errors, there were main effects for all variables in grades, but GE3 and GE4 were significantly different according to gender. These results show how Korean school-aged children develop their description skills in a descriptive text quantitatively and qualitatively. Furthermore, the character description elements used for describing the topic can be considered as a description grammar or a macrostructual pattern of descriptive text, especially for character description. To verify the corpus representativeness and the credibility of description grammar, this study needs to be continued by expanding the description objects and the participants.

목차

1. 서론
2. 연구 방법
3. 연구 결과
4. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (38)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-701-001622515