중국의 애니메이션 영화가 발전하기 시작한 이후, 희곡 공연 격식, 국화, 연화, 전통 건축, 전통 의상, 고전 민악, 석전(石磚) 조각과 같은 중국의 전통문화 요소를 애니메이션 작품 창작에 활용하는 것은 애니메이터라면 모두 추구하는 부분이 되었다. 개혁개방 이후 많은 외래문화가 대중 미디어를 통해 현대의 젊은 세대에게 영향을 미치고 있으며, 이는 현대인들 마음속에서 전통문화의 지위에 위기를 가져다주었지만 중국 전통 문화의 전파와 전승, 발전과 혁신을 위해 새로운 실행 가능성이 있는 참고 의견과 훌륭한 전파 경로를 제공하였다. 1941년 중국에서 처음으로 상영한 대규모 투자의 애니메이션 영화 〈철선공주(鐵扇公主)〉에서 최근의 신작 〈대성의 귀환〉, 〈강자아(姜子牙)〉 등 작품까지 중국의 수많은 전통 문화 요소가 융합되었음을 볼 수 있다. 본문은 중국의 전통 문화 요소가 풍부한 훌륭한 애니메이션 영화 〈대요천궁(大鬧天宮)〉과 〈백사, 연기(白蛇, 緣起)〉를 예로 들어 작품 속 캐릭터 조형, 배경 디자인, 배경 음악 요소와 같은 전통 문화 요소의 활용에 대해 분석을 진행하여 당대의 뉴미디어와의 결합을 통해 전통 문화를 전승하고 발전시킬 수 있는 방법을 보다 깊이 연구하였다. 연구를 통해 전통 문화 요소는 자체의 기본 특징을 따르는 한편, 대중 미디어와의 결합 및 시대에 알맞은 혁신 발전을 통해야 대중들에게 쉽게 받아들여지고 전승될 수 있으며 보다 생기 있는 생명력을 지닐 수 있다는 결론을 도출할 수 있었다. 대중 미디어와 결합하여 커뮤니케이션을 진행한 애니메이션은 예술과 상업이 융합된 결과물이다. 현재 수준 높은 일부 애니메이션에는 모두 풍부한 전통 문화 요소를 내포하고 있고 문화 내용이 없는 애니메이션은 훌륭한 애니메이션이 되기 어렵다. 성공적인 작품이라면 뛰어난 제작 수준을 가져야 하는 동시에 풍부한 전통 문화 내용을 작품에 주입해야 한다. 훌륭한 전통 문화 요소는 작품에 두터운 문화 기초와 강한 문화적 감화력을 더해주고 보다 가치를 지닌 문화 작품과 시대적 특색을 띤 전통 문화 혁신 요소를 창조할 수 있다. 간단히 말하면 본문에서 두 애니메이션 영화 중 활용한 전통 요소에 대한 분석을 통해 오늘날에 전통문화 전승과 발전은 맞이하는 도전과 기회를 논하고, 전통문화를 미디어와 결합하여 전파하는 방법을 탐구하고자 한다.
〈Shrek〉 Since the establishment of Chinese animation film, the traditional Chinese cultural elements such as opera performance, traditional Chinese painting, New Year pictures, traditional architecture, traditional clothing, classical folk music, stone and brick carving, and other traditional techniques. They are used in the creation of animation works, has become a common pursuit of the generation of animation. After the Reform and opening up, a large number of foreign cultures have impacted the contemporary young people with the help of mass media, which not only challenges the inherent position of traditional culture in the hearts of the contemporary people, but also provides new feasible reference opinions and good communication channels for promoting the dissemination and inheritance, development and innovation of Chinese traditional culture. China’s first large-scale animated film Princess Iron Fan, released in 1941, and recent works such as Monkey King: Hero is Back and Jiang Ziya all incorporate many excellent traditional Chinese cultural elements. This paper, taking Havoc in Heaven and the White Snake: origin, with rich Chinese traditional culture elements of the good Chinese animation film as an example. Analyzing the role of modelling, scene design, the background music, such as the use of Chinese traditional culture elements, further explore the combination of contemporary new media to traditional cultural heritage and development of the feasibility of the method. Through the study, it is concluded that traditional cultural elements can be more easily accepted and inherited by the public. And it have more fresh vitality by combining with mass media and innovating and developing with the times on the premise of following their own basic characteristics. Combined with the mass media to the spread of the animation is the product of the integration of art and commerce. Now part of good animation will contain rich traditional cultural elements, the thickness of the no animation is hard to become a good animation culture connotation. The success of the works are made in good level. At the same time, the rich traditional culture connotation of it. Excellent traditional cultural elements will add profound cultural deposits and powerful cultural appeal to the works, so as to create more valuable cultural works and traditional cultural innovation elements with more characteristics of the times.
초록 Ⅰ. 서론 Ⅱ. 〈대요천궁(大鬧天宮)〉과 〈백사, 연기(白蛇, 緣起)〉의 소재 선택 및 제작 Ⅲ. 〈대요천궁(大鬧天宮)〉과 〈백사, 연기(白蛇, 緣起)〉에 드러난 전통 문화 요소 Ⅳ. 당대의 뉴미디어를 이용하여 중국 전통 문화 요소의 전승과 혁신을 촉진한다 Ⅴ. 결론 참고문헌 [ABSTRACT]