메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤귀호 (한국해양대학교) 강민균 (한국해양대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제33권 제4호(통권 제112호)
발행연도
2021.8
수록면
918 - 928 (11page)
DOI
10.13000/JFMSE.2021.8.33.4.918

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the past, international efforts have been made to prevent pollution from ships, and as a result, the International Convention on Pollution Prevention(MARPOL) has been adopted. However, there is a growing need for stronger pollution control as international perceptions of environmental issues such as global warming change. As part of this, regulations on emissions from ships have been implemented, especially regulating the sulfur content. Ships are responding by using low sulfur fuel, LNG fuel and installing scrubbers. The reduction of sulfur content through scrubber systems is under international discussion as additional regulatory needs are recognized as contaminated washwater. Scrubbers have been operated on tankers for cargo operations for a long time, and no regulations have been made on contaminated washwater generated from these cargo scrubbers. In response, this study proposes international discussion and regulatory needs for contaminated wahswater generated from cargo operations, as well as several treatment measures. Through this, it will be able to reduce pollution caused by ships while preemptively responding to the situation where regulations on environmental pollution are continuously strengthened.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 스크러버(Scrubber) 운용 현황
Ⅲ. 화물 작업용 스크러버 세정수 처리상 문제점
Ⅳ. 개선 방안
Ⅴ. 결론
References

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-454-001933573