본 연구의 목적은 한국어교육 분야에서 이루어진 웹 기반 연구의 동향을 살펴보고 향후 연구의 방향을 제안하는 데에 있다. 본 연구에서는 282편의 웹 기반 한국어교육 연구의 동향을, 크게 연구 일반, 연구 대상, 연구 주제의 세 개의 기준을 가지고 분석하였다. 먼저 ‘연구 일반’에 대해서 살펴보면, 90년대 후반에 웹 기반 한국어교육 연구가 양적, 질적으로 성장해 왔고, 특히 스마트기기 사용이 보편화된 2010년을 기점으로 웹 기반 한국어교육 연구물이 많아졌다. 다음으로 ‘연구 대상’을 살펴보면, 학습 목적별로는 일반 목적 학습자 대상 연구가, 숙달도면에서는 전 등급 대상의 연구가 압도적으로 많았다. 또한 교수 학습 형태면에서는 자가 학습에 대한 연구가 교실 수업에 대한 연구보다 많았다. 마지막으로 ‘연구 주제’를 살펴보면, 웹을 활용한 ‘교수-학습 방안’ 연구가 가장 활발하게 이루어져 왔으며, 그 중에서도 ‘수업 모형 개발’ 연구가 다수를 차지했다. 또한 교수-학습 도구에서는 CALL과 MALL 중에서 MALL에 대한 연구가 급증하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 분석을 통해 본 연구에서는 다음과 같이 향후 연구의 방향을 제안하였다. 첫째, 향후 연구에서는 웹 사이트, 애플리케이션, 수업 모형을 제안하는 것에 머무르는 것이 아니라, 이들이 갖는 교육적 효과를 검증할 수 있어야 한다. 둘째, 교육적 효과 검증을 위해서는 교육공학, 컴퓨터 공학, 인공지능 관련 사업체와의 협업을 통한 상용화가 필요하다. 셋째, 한국어 학습자들의 다양한 학습 목적, 요구, 변인 등을 고려한 연구가 필요하다. 넷째, 자가 학습용 웹 사이트, 애플리케이션 사용자의 학습 동기를 높일 수 있는 방안에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 웹에서의 교수자-학습자 간 상호작용을 활성화할 수 있는 방안에 대한 연구가 필요하다. 여섯째, MALL이 가지고 있는 특수성과 장점을 충분히 반영한 애플리케이션 개발 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to examine the trends of web-based research in the field of Korean language education in order to suggest the direction of future research. This study analyzed 282 web-based Korean education studies based on three criteria: research general, research subject, and research topic. First of all, in ‘research general’, web-based Korean education research has grown quantitatively and qualitatively since the late 90s. In particular, as of 2010, when the use of smart devices became common, web-based Korean education research showed marked increase. Next, in ‘research subjects’, there were an overwhelmingly large number of studies for general purpose learners and all levels. Lastly, in ‘research topics’, the ‘teaching-learning method’ of research using the web was most frequently conducted. Also, in the teaching-learning tool, studies regarding MALL were rapidly increasing. Through this analysis, this study suggested the direction of future research as follows. First, future research should be able to verify their educational effectiveness. Second, in order to verify them, commercialization is needed through collaboration with educational engineering, computer engineering, and AI-related businesses. Third, research is required based on various learning purposes, needs, and variables of Korean learners. Fourth, it is necessary to study ways to increase the learning motivation of self-learning users. Fifth, there is a need for research on ways to activate the interaction between teachers and learners on the web. Sixth, it is necessary to study application development that fully reflects the specificity and advantages of MALL.