본 연구의 목적은 흡수역량과 경영성과의 관계에 대한 제품혁신, 공정혁신, 시장혁신, 관리혁신 등 다양한 혁신유형의 매개효과 및 이들 매개효과의 상대적 크기를 분석하는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 흡수역량이 경영성과에 미치는 영향, 흡수역량이 유형별 혁신에 미치는 영향, 유형별 혁신 경로를 통해 흡수역량이 경영성과에 미치는 간접적 영향, 모든 유형의 혁신 경로를 통해 흡수역량이 경영성과에 미치는 간접적 영향 및 이들 간접적 영향의 상대적 크기 등을 분석한다. 본 연구는 국내 중소제조기업으로부터 수집된 설문자료를 바탕으로 이들을 분석하고 다음과 같은 결과를 도출한다. 첫째, 기업의 흡수역량은 경영성과에 긍정적 영향을 미친다. 둘째, 유형별 혁신 경로를 각각 분석할 때, 기업의 흡수역량은 제품혁신, 공정혁신, 시장혁신, 관리혁신 등 유형별 혁신에 긍정적 영향을 미치고, 이러한 유형별 혁신이 순차적으로 경영성과에 긍정적 영향을 미친다. 즉 모든 각각의 유형별 혁신이 흡수역량과 경영성과 간의 관계를 부분 매개한다. 셋째, 모든 유형의 혁신 경로를 동시에 분석할 때, 기업의 흡수역량은 모든 유형의 혁신에 긍정적 영향을 미치지만, 제품혁신과 시장혁신은 순차적으로 경영성과에 긍정적 영향을 미치고, 공정혁신 및 관리혁신은 경영성과에 유의한 영향을 미치지 않는다. 즉 다른 혁신유형의 매개효과를 통제한 상황에서, 제품혁신과 시장혁신은 흡수역량과 경영성과의 관계를 부분 매개하지만, 공정혁신과 관리혁신은 이들 관계를 매개하지 못한다. 넷째, 모든 혁신유형의 매개효과의 상대적 크기와 관련하여, 제품혁신 경로와 시장혁신 경로 간 매개효과의 크기를 비교한 결과, 이들 간에 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않고, 이는 흡수역량의 배양을 통한 경영성과 제고에 제품혁신과 시장혁신이 유사한 수준으로 영향을 미친다는 의미이다. 모든 혁신유형을 동시에 고려한 분석이 기업의 실제 상황을 더 잘 반영한다는 관점에서 볼 때, 흡수역량이 경영성과에 미치는 긍정적 영향에 대한 제품혁신과 시장혁신의 매개효과가 공정혁신과 관리혁신의 매개효과보다 더 크다. 이러한 연구 결과를 기초하여 본 연구는 주요 결론, 학문적 및 실무적 시사점, 그리고 한계점과 향후 연구 방향을 제시한다.
The purpose of this study is to fill a gap in the literature by analyzing the mediation effects of various types of innovation, including product innovation, process innovation, market innovation, and management innovation on the relationship between absorptive capacity and business performance and by analyzing the relative sizes of these mediation effects. Existing research is significant in that it presents a role of innovation as a mediator of the relationship between absorptive capacity and business performance, but considering that innovation has various types, including product innovation, process innovation, market innovation and management innovation, existing research has a limitation of failing to provide comprehensive and systematic results about the mediating roles of various types of innovation and their relative levels of contribution. To this end, the study analyzes the effect of absorptive capacity on business performance, the effects of absorptive capacity on respective types of innovation, the indirect effects of absorptive capacity on business performance through the independent paths of respective types of innovation, and the indirect effects of absorptive capacity on business performance through the interdependent paths of all types of innovation and the relative sizes of these indirect effects. The study analyzes survey data collected from domestic small- and medium-sized manufacturing companies and draws the following results. First, as demonstrated in previous studies, absorption capacity has a positive impact on business performance. Second, when analyzing each independent path of respective types of innovation, a firm’s absorptive capacity has a positive impact on respective types of innovation, including product innovation, process innovation, market innovation, and management innovation, and these respective types of innovation sequentially have a positive impact on business performance. Namely, all respective types of innovation partially mediate the relationship between absorptive capacity and business performance. Third, when analyzing the interdependent paths of all types of innovation at the same time, a firm’s absorption capacity has a positive impact on all types of innovation, but product innovation and market innovation sequentially have a positive impact on firm performance, while process innovation and management innovation have no significant impact on business performance. That is, when the effects of other types of innovation are controlled for, product innovation and market innovation partially mediate the relationship between absorptive capacity and business performance, but process innovation and management innovation do not mediate that relationship. Fourth, with respect to the relative sizes of the mediation effects of all types of innovation, a comparison of the mediation effects between the product innovation path and the market innovation path shows no statistically significant difference between them, thereby indicating that product innovation and market innovation have a similar level of impact on improving business performance derived from absorptive capacity. Given that the analysis considering all types of innovation at the same time better reflects the actual situation of a firm, the mediation effects of product innovation and market innovation on the positive impact of absorption capacity on business performance are greater than those of process innovation and management innovation. Based on these findings, this study presents some important conclusions, academic and practical implications, and limitations with future research directions.