본 논문은 다문화가정 자녀들이 겪고 있는 어려움을 분석하고 사회적응력을 함양시킬 수 있는 방안을 제시하는 것에 초점을 두고 논지를 전개하였다.
다문화가정 자녀의 경우 외국인 어머니가 한국어를 제대로 습득하지 않고 자녀를 양육하면 언어 습득을 제대로 할 수 없게 된다. 유치원에 입학하여 생활할 때는 학업에 필요한 언어를 습득하지 못해 학습 부진으로 이어진다, 가정과 의사소통이 제대로 이루어지지 않아 준비물을 제대로 챙겨올 수 없게 되고, 그러한 일이 반복되다 보면 같은 또래의 아이들로부터 따돌림을 당하게 된다. 학년이 높아질수록 내용 또한 어려워진다. 기초 학습 능력을 보충해 주지 않으면 초·중·고등학교로 올라갈수록 학업을 지속하는 데 많은 어려움을 겪게 된다. 학습에 대한 성취도가 낮아지면 학교생활에 적응을 하지 못하게 되고, 자존감 또한 낮아지게 된다. 자존감이 낮아지게 되면 삶의 의욕을 상실하게 되고, 주변의 다른 친구들과 다른 자신을 낳아 준 부모를 원망하는 일도 있게 된다. 낮은 자존감과 부모에 대한 원망은 인간관계를 힘들게 만드는 요인이 되고 있으며, 사회에 대한 불만으로 표출하는 경우가 종종 발생하고 있다. 따라서 다문화가정 자녀가 개인적 측면에서 건강한 삶을 영위하고, 사회적인 측면에서 건전한 민주 시민으로 적응하여 행복한 삶을 살 수 있도록 할 필요성이 제기된다.
정부에서는 다문화가정 자녀의 언어 교육 정책, 다문화이해교육, 다문화대안학교 설립 및 운영 등을 통해 다문화가정 자녀의 사회 적응력을 함양시켜주려고 노력하고 있지만 근본적인 처방은 되지 못하고 있다.
다문화가정 자녀의 사회적응력을 함양시켜 주기 위해서는 먼저 교육공동체 차원의 언어 교육을 함께 지원할 수 있는 폭넓은 공감대가 형성되어야 하며, 다문화가정 자녀 자신의 자기 존중과 성공 경험의 축적이 필요하다. 다문화가정의 자녀가 자기 존중과 성공 경험을 축적하게 되면, 자신의 모습을 있는 그대로 사랑할 수 있게 되고 자기 존재에 대한 긍정적인 사고와 자긍심을 발달시킬 수 있다. 그 결과 자신의 존재해 주도록 한 부모의 은혜에 감사할 줄 알게 되고, 역경도 자신이 발전할 수 있는 기회로 삼을 수 있다. 교육공동체가 되기 위해서는 다문화가정 자녀는 부모로부터 물려받은 언어, 인종, 민족, 문화적으로 다양한 유산에 대해 자신의 정체성의 일부로 자연스럽게 받아들이고, 부끄러워하고 숨길 것이 아니라 오히려 장점을 살릴 수 있는 긍정적인 자세가 필요하며, 일반 학생들은 모든 사람의 본마음은 서로 같다는 것을 인정하고 다문화가정 자녀와 입장을 바꾸어 생각할 수 있는 다문화 감수성이 필요하다. 물론 다문화 이해교육도 병행되어야 다문화가정 자녀의 사회적응력이 함양될 수 있다.
This paper is unfolded with focus on measures for the cultivation of social adaptability of children from multicultural families after analyzing their difficulties.
Children from multicultural families could be unable to acquire Korean properly if their mothers do not have a sound command of the language while they are engaged in parenting. When they enter kindergarten, they are supposed to have academic underachievement due to their poor language competence, they do not bring supplies frequently due to poor home communication, and with such events repeated, they are shunted aside by their peers. Learning contents get more difficult with their grade years advanced. If their basic learning ability is not made up, they have more difficulties in maintaining their learning with their advancement to elementary, middle, and high school. They are maladapted to school life with their low learning achievement, and their self-esteem also lowers. A child loses zest in life with its low self-esteem, and becomes to have a grudge against its surrounding peers and its blood parents. Low self-esteem and blame to parents are factors causing poor interpersonal relations, and are expressed often as complaints to society. Thus, it is necessary to help children from multicultural families lead a healthy life on their personal side, and live a happy life as healthy democratic citizens with good adaptation on the social side.
Though the government make efforts to cultivate social adaptability of children from multicultural families with policies for their language education, the understanding of multiculturalism, and establishment and management of multicultural alternative schools.
In order to cultivate social adaptability of children from multicultural families, a side consensus should prevail to support language education in the dimension of educational community, and it is necessary to help them have self-respect for themselves and cumulate experiences of success. If they have cumulated self-respect and experiences of success, they become able to love themselves as they are, and have pride and positive consideration of themselves. As a result, they become grateful to their parents for making them exist, and take hardship as an opportunity to develop themselves. In addition, children from multicultural families need to naturally take their languages, races, ethnicities, and culturally diverse heritages as parts of their identity and have positive attitude in order to strengthen their merits. Their social adaptability can be cultivated when non-multicultural students are educated to recognize that all people have the same heart and to understand multiculturalism with empathic consideration.