상담 및 심리치료에서 상담자 요인은 상담의 성과와 관련되는 중요한 요인이므로 오랫동안 연구주제로 관심을 받아왔다. 본 연구에서는 “한국심리학회지”에 게재된 상담자에 관한 연구 동향을 살펴보고자 한다. 이를 위해서 한국심리학회지의 창간년도인 1983년부터 2012년까지 발표된 연구논문들 중 상담자를 주제로 한 107편의 논문들에 대하여 연구기관, 연구대상, 연구주제, 연구방법, 그리고 상담자 변인에 대한 내용을 분석하였다. 그 결과, 연구기관은 대학교가 가장 많았고, 연구대상은 상담자가 가장 많았으며. 상담자에 관한 연구 주제는 상담자의 특성, 훈련 및 수퍼비전 연구, 과정, 과정-성과, 개관, 척도개발, 성과, 이론개발 순서로 게재 빈도가 높은 것으로 나타났다. 다음으로 Beutler 등(2004)에서 제시된 상담자 변인 분석기준을 바탕으로 주제별 연구 논문들의 빈도수를 분석하고 빈도수가 높은 세 가지 연구 주제들(치료적 과정 촉진 기술, 개인적 특성, 상담자 훈련 정도)에 대한 내용분석을 실시하였으며 이를 Beutler 등(2004)의 연구결과와 비교분석 하였다. 또한 김창대 등(2008)이 소개한 상담성과를 가져오는 상담자요인들을 자기관리, 이해, 기법, 태도, 관계라는 분류기준을 바탕으로 공통요인과 한국적 요인으로 구분하여 내용분석 하였다. 끝으로 이러한 상담자 연구의 경향을 분석한 결과를 바탕으로 연구에 대한 시사점과 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.
Since counselors are critical in determining the efficacy of psychotherapy counseling, there have been numerous published articles studied the effectiveness of counselor features in counseling. This study analyzes the research trends on counselors by reviewing the published articles in the “Korean Journal of Psychology” during the period between 1983 and 2012. A total of 107 publications relating to counselors was selected for the analysis. This study identified and evaluated research institutions, research subjects, analysis methods, research topics and other variables. The analysis results show that the majority of the research related to counseling was conducted by university-level institutions, and in those studies, the most frequent subject among the selected articles was “counselors.” In terms of the topics, the most frequent research topics to the least were characteristics of counselors, training and supervision, progress evaluation, progress and outcome, research review, research on evaluation and measurement development, outcomes of counseling, and theoretical concepts of counseling. The variables of a counselor that affect the therapeutic outcomes in psychotherapy were analyzed by using the classification standard that was suggested in the article of Beutler et al. (2004). Also, the content analysis was performed on the three most frequent topics, and the result of the analysis was compared with the one from the article of Beutler et al. (2004). Furthermore, the structural and content analysis on the Korean counselor factors affecting counseling outcome was performed by categorizing the counselor variables into two classifications: the common counseling factors and Korean counseling factors. This classification standard was based on the following counselor factors introduced in the article of Kim et al. (2008): self-management, understanding, skills, attitudes, and relationships. In conclusion, this study provides implications and proposals of future research based on the findings of the analyses.