본 연구는 학생들의 교양교육 내용에 대한 요구를 단과대별로 분석하고 분석 결과를 기반으로 교양교육과정 개발에의 시사점을 탐색하고자 하였다. 연구문제는 첫째, 교양교육 내용에 대한 단과대별 학생들의 요구는 어떠한가, 둘째, 단과대별 학생들의 요구에 어떠한 공통점과 차이점이 있는가이다. 본 연구에서는 선행연구들을 종합하여 교양교육 내용을 ‘외국어 구사능력, 인성함양, 창의적 사고능력, 정보기술활용능력, 비판적․분석적 사고능력, 자신에 대한 이해, 의사소통능력, 사회와 국가에 대한 이해, 세계시민의식, 컴퓨팅 사고능력, 협업능력, 전공과목 관련 기초지식’으로 설정했다. 그리고 A대학의 7개 단과대학생 총 813명의 응답을 수집하고, Borich 요구도와 The Locus for Focus 모델을 사용하여 분석하였다. 분석결과, 공과대를 제외한 모든 단과대에서 ‘인성함양’에 대한 요구도가 높았다. 그 외의 교양교육 내용에 대해서는 단과대별로 요구가 달랐다. ‘외국어 구사능력’은 경영대, 신학대, 인문대에서, ‘창의적 사고능력’은 공과대, 인문대, 예술대에서, ‘정보기술 활용능력’은 경영대, 사회과학대, 인문대에서 높은 요구도를 보였다. ‘자신에 대한 이해’는 사범대, 사회과학대, 신학대에서, ‘비판적 분석적 사고능력’은 사회과학대와 예술대에서 높은 요구도를 보였다. 이러한 결과를 기반으로 본 연구에서는 교양교육과정 개발에서 학생 요구 반영의 필요성을 강조하였다. 그리고 인성함양 교육 강화와 단과대별 배분이수제, 교양교육과정 개발 절차의 엄격성을 제안하였다. 본 연구는 A대학 사례이지만 유사한 환경에 있는 대학의 교양교육과정 개발에 유의미한 정보를 제공할 것이다.
This study analyzed students" needs for liberal arts education content by department and explored implications for the development of liberal arts curricula based on the analysis results. The research questions were: (1) What are the needs of students by college for liberal arts education content? (2) What are the commonalities and differences among the needs of students by college? In this study, by synthesizing previous studies, the content of liberal arts education was defined as follows: foreign language ability, character development, creative thinking ability, information and technology utilization ability, critical-analytical thinking ability, self-understanding, communicative ability, social and civic understanding, global citizenship, computational thinking ability, collaborative ability, and basic knowledge related to major subjects. Responses from 813 students at 7 colleges of A University were collected and analyzed using the Borich requirement and The Locus for Focus model. As a result of the analysis, the need for “character development” was high in most colleges except for the College of Engineering. For the content of other liberal arts education, each college had different needs. There was a high level of need for “Foreign language ability” in the Colleges of Management, Theology, and Humanities, “Creative thinking ability” in the Colleges of Engineering, Humanities, and Arts, “Information technology application ability” in the Colleges of Management, Social Sciences, and Humanities, “Self-understanding” in the Colleges of Education, Social Sciences, and Theology, and there was a high level of need for “Critical-Analytical Thinking Ability” in the Colleges of Social Sciences, and Arts. Based on these results, this study emphasized that the needs of students should be reflected in the development of liberal arts curricula. In addition, the reinforcement of character development education, the distribution requirements for each college, and the validity of the liberal arts curriculum development process were suggested. Although this was a case study of a single school, it may provide meaningful information for the development of liberal arts curricula at similar institutions.