메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박용진 (전북대학교)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제36호
발행연도
2022.3
수록면
1 - 19 (19page)
DOI
10.24285/CLER.2022.3.36.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Through Moulton’s (1961), we got to know about the five educational views of foreign language education presented by American linguists in the 1940∼1960s, and analyzed in more depth the distinction between ‘about the language’ and ‘the language’ among these five educational views. At the base of this article, there is an idea that ‘Language Education is different from Linguistics’. Through the difference between knowing about language and knowing the language, we analyzed that Language Pedagogy is not an adjunct or dependent on Linguistics or Applied Linguistics.
Although great scholars of the previous century such as William Dwight Whitney (1868), Gouin Francois (1880/1892), Sweet Henry (1899), Bloomfield (1942), and Otto Jespersen (1924) were Linguists and Language Educators. In modern times, however, language education should not be designed, predicted, and determined by the discretion of Linguists.
Language behavior begins with listening and speaking, listening and speaking originate from language use, and does not originate from knowledge of language. In other words, the understanding of the language itself and the learning and education of the language are different.

목차

Ⅰ. 서론: 언어학과 언어교육의 관계
Ⅱ. Moulton(1961)이 기술한 1940∼1960년 미국의 외국어 교육상황 소개 그리고 언어학과 언어교육의 관계
Ⅲ. 언어에 관해서 아는 것과 언어를 아는 것의 차이점
Ⅵ. 결론
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-720-000151607