메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신수진 (이화여자대학교) 탁영란 (한양대학교) 송라윤 (충남대학교) 권소희 (경북대학교) 송준아 (고려대학교) 김진선 (조선대학교)
저널정보
질적연구학회 질적연구 질적연구 제23권 제2호
발행연도
2022.11
수록면
104 - 116 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: To determine the current status and demand for innovation of clinical nursing practicum and to suggest strategies to improve clinical nursing education to strengthen clinical nursing competencies. Methods: Focus group interviews were conducted with 21 participants who could provide sufficient information on nursing practice education. Collected data were analyzed using content analysis. Results: The following four main themes were identified: ‘revision of nursing curriculum to demonstrate competencies as a nurse after graduation’, ‘activating clinical nurses’ participation in undergraduate education’, ‘strengthening education and training after obtaining a license to demonstrate clinical competencies of new nurses’, and ‘institutional support for the introduction of various clinical practice systems’. Conclusion: Results of this study showed that curriculum revision to improve clinical nursing competencies should be based on integrated clinical practice model. Securing sufficient clinical nurse educators belonging to the practice institution is most important. In addition, political and financial support should be provided to strengthen academic-practice partnership.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의
결론 및 제언
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-307-000226051