‘재일조선인’은 일본의 식민지배로 인해 발생한 역사적 존재이다. 재일조선인들은 일제에 의해 강제적으로 징용에 끌려가거나, 생계를 위해 일본으로 건너간 조선인 출신들을 가리킨다. 이들은 일본인의 탄압과 멸시를 받으며 살았다. 게다가 해방이 된 이후에도 약 50여만 명의 조선인들은 조국으로 돌아오지 못했으며, 현재까지도 세대를 이어가며 일본 내에서 살아가고 있다.
재일조선인 문학은 이러한 재일조선인을 주체로 한 문학을 말한다. 민족을 잃은 설움과 차별로 인한 심리적인 고통을 주요 소재로 한 재일조선인 문학은 세대에 따라 이어져오면서 한국과 일본의 경계 지점에서 정체성을 유지하며 길항하고 있다. 특히 재일조선인 3세대인 사기사와 메구무는 동시대에 활동한 이양지, 유미리처럼 자신의 재일문제 의식을 작품으로 투영한 작가이다.
본 논문의 목적은 사기사와 메구무의 단편소설, 「안경 너머로 본 하늘」, 「고향의 봄」, 「썩어 가는 동네」를 중심으로 통명, 고향, 이방인 의식을 다루고자 한다. 사기사와 메구무는 작품을 통해 자신과 동시대에 살고 있는 재일조선인 세대들이 바라보는 문제를 그리고 있다. 일본식 이름(통명)으로 살아가야 하는 현실이나, 일본에 의해 식민 지배를 받아야 했던 할아버지와 아버지의 역사를 증언하는 작중 상황은 현재도 일본 사회 내에서 배제되고 차별받는 재일조선인을 사실적으로 묘사하고 있다. 게다가 이러한 재일조선인이 처한 디아스포라 문제는 단순히 이들에게만 그치는 것이 아니라, 그 가해자인 일본인에게서도 발생한다는 점을 보여주고 있다.
이러한 사기사와 메구무의 작품을 고찰함으로써 재일조선인 1세대, 2세대의 작품에서 볼 수 있는 재일 의식이 3세대 문학에서도 여전히 계속되고 있다는 점을 볼 수 있다. 이러한 연구는 현재 재일조선인 문학이 점차 그 본질을 상실하고 있다는 것에 대한 비판적인 접근이다. 사기사와 메구무는 조국을 직접 방문하는 등, 자신이 처한 재일조선인의 현실 문제를 직시한 작가이다. 그럼에도 불구하고 재일조선인 여성 작가 중에서 가장 연구가 되지 않았기 때문에 이번 논문은 앞으로 진행될 연구의 단초인 셈이다.
Korean Japanese (Zainichi Koreans) can be seen as a historical being due to Japan’s colonization of Korea. The term refers to both of those who were commandeered and forced to work for Japanese army during the Japanese rule, and the other immigrants in Japan during this time for their own sake to survive. About 50 million of Koreans has still remained in Japan since the liberation of Korea, succeeding to the group by generation.
In this sense, it is possible to claim that Korean Japanese literature tends to imply various issues of the Korean residents faces as living in Japan. Given the main theme of the literature, which often reflects their psychological distress from discrimination and isolation, Korean Japanese literature resonates with struggle inbetween the cultural and ethnic boundaries of Korea and Japan. For example, Sagisawa Megumu are third generation of Koran residents in Japan. The two writers arguably embody their concerns regarding the identity and selfconsciousness as Korean Japanese in their writings, as the contemporaries Yangjee Lee and Miri Yu do.
This thesis aims to examine the short novels of Sagisawa Megumu, The Sky over The Glasses, Spring in Homeland, The Decaying Town. Focusing on the theme of the common name, homeland and the sense of foreign consciousness, I argue that Sagisawa Megumu attempt to depict the struggle of the contemporary generation of Korean Japanese. The writers not only illustrates the testimony of the grandfather and father’s suffering under Japanese rule, but also concerns the present struggle of the common name and the Korean Japanese discriminated in Japanese society in a realistic fashion. In this sense, one can link the issues that Megumu rasises in her novels with those of Diaspora. However, Korean Japanese as Diaspora is distinctive from Diaspora as a common sense, because of their influence is not only limited in the Korean communities but also extends to the counterpart, Japanese, resulting in another issues of diaspora. By doing so, Megumu’s literature suggests the complexity of the issues of Korean Japanese as Diaspora.
It will be contended that by looking at Sagisawa Megumu’s literature, one can understand the way in which the Korean Japanese writers’ selfconsciousness both maintains and transforms, spanning three generations. Therefore, this thesis arguably takes a critical approach to the existing view on Korean Japanese literature that concerns its loss of the originality. It is expected that this study can contribute to the variety in the Korean Japanese literature academy, as the view of the study possibly suggests a new thread of discussion in the studies about female Korean Japanese writer.