본 논문은 1960~80년대 간행된 재일 종합문예지 『한양』을 통해 한국문학과 재일조선인문학의 교섭과 영향 관계를 실증적으로 논의한 것이다. 이를 바탕으로 1960년대 이후 한국문학사와 재일조선인문학사의 외연을 확대함으로써 한민족문학사의 기초적 정리 작업을 수행하는 데 목표가 있다. 따라서 우선적으로 1960~80년대 재일종합문예지 『한양』에 게재된 문학작품에 대한 전반적인 서지 정리를 기초 자료로 삼아, 1960~80년대 한국문학과의 교섭과 재일조선인문학의 영향을 비교문학적으로 연구하는 데 초점을 두었다.
첫째, 『한양』 게재 재일조선인문학의 주요 작품과 작가 현황을 시, 소설, 비평 및 산문으로 구분하여 대략적으로 추정한 통계 자료를 정리하고, 각 장르별 주요 문인과 장르별 특성에 대한 개략적인 논의를 하였다.
둘째, 『한양』과 1960~80년대 재일조선인문학의 영향을 시, 소설, 비평 분야로 나누어 그 주제와 개별 문인의 작품 세계를 개략적으로 살펴보았다. 시의 경우는 조국에 대한 양가적 인식과 재일조선인으로서의 민족정체성의 구현이, 소설의 경우는 재일의 실존과 생활에 대한 인식과 한국의 주체적 근대화를 위한 방향성 제고가, 비평의 경우는 전통의 주체적 인식과 참여문학의 논리가 주된 내용을 이루었음을 알 수 있었다.
지금까지 『한양』연구는 시, 소설, 비평 등 장르 연구, 비평사의 계보를 중심으로 한 매체 연구가 중심이었다. 이러한 기초적 연구 토대 위에서 앞으로 『한양』연구는 작가론, 주제론, 작품론 등 세부적인 논의로 심화될 필요가 있다. 1960~80년대 『한양』 연구는 1960년대 이후 한국문학사의 재인식과 재구성을 위해서 반드시 검토되어야 할 매체이기 때문이다. 따라서 본 연구를 통해 정리된 1960~80년대 『한양』 게재 재일조선인 문학작품 목록과 재일조선인문학의 영향에 대한 개괄적 이해는, 한국문학사의 외연 확대와 문학사의 확장을 위한 기초적인 자료로서 중요한 의미를 지닐 것으로 기대된다.
This paper empirically discusses the relationship between Korean literature and Korean humanities in Japan based on 『Hanyang』, a comprehensive literary magazine in Japan published in the 1960s and 1980s. And since the 1960s, the goal is to carry out the basic arrangement of the history of Korean literature by expanding the demarcation of the history of Korean literature and the history of Korean Japanese. First of all, the overall data on the literary works published in 『Hanyang』, a comprehensive literary magazine in Japan in the 1960s and 1980s, were organized. In addition, I focused on understanding the aspects of negotiations with Korean literature in the 1960s and 1980s, and studying the influence of Korean humanities in Japan in the 1960s and 1980s in comparative literature based on these results.
First, the major works and writers of Korean Japanese literature published in 『Hanyang』 were classified into poetry, novel, criticism, and prose, and roughly estimated statistical data were organized. In addition, a brief discussion was conducted on the main writers of each genre and the characteristics of each genre.
Second, the influence of 『Hanyang』 and the literature of Korean residents in Japan in the 1960s and 1980s was divided into poetry, novels, and criticism, and discussed focusing on the subject and the world of individual writers' works. In the case of poetry, the ambivalent perception of the motherland and the realization of national identity as a Korean Japanese were shown. In the case of novels, the awareness of the existence and life of Zainichi and the improvement of direction for Korea's subjective modernization were clear. And in the case of criticism, the subjective perception of tradition and the logic of participatory literature were the main contents.
Until now, research on 『Hanyang』 has been centered on genre studies such as poetry, novels, and criticism, and the genealogy of critical history. Based on this basic research foundation, the study of 『Hanyang』 needs to be deepened into detailed discussions such as author theory, theme theory, and work theory. The study of 『Hanyang』 from the 1960s to the 1980s is a medium that must be reviewed for the re-recognition and reconstruction of the history of Korean literature since the 1960s. The list of Korean literary works published in Hanyang in the 1960s and 1980s and the general understanding of the influence of Korean humanities in Japan, organized through this study, are important as basic data in carrying out research tasks that expand the scope of Korean literary history. expected to have meaning.