연구배경 : 1980년대 초부터 보급이 확대되기 시작한 세탁기는 1990년대 초에 이르러 포화기에 이르렀다. 특히 1990년 전후의 급격한 보급률 증가로 세탁기는 한국에서 일상의 필수품으로 자리하게 되었다. 이 시기에 한국에서는 88서울올림픽이 열렸고, 해외여행 자율화 조치가 취해졌으며, 아파트는 대표적인 주거 형태로 자리를 잡아갔다. 자신을 중산층이라고 생각하는 사람들도 급속히 늘어나고 있었다. 본 연구는 ‘이념’의 시대를 마감하고 ‘일상’과 ‘생활’의 시대로 나아가고 있었던 1990년 전후를 대상으로 삼고 있다. 이 시기 가전 3사는 치열하게 경쟁하며 다양한 세탁기들을 쏟아내었는데, 그 세탁기들은 다양한 객체들과 힘들이 서로 작용한 결과였다. 본 연구는 세탁기가 빠르게 확산하던 1987년부터 1992년까지 세탁기와 그것을 둘러싼 다양한 객체들의 상호작용을 고찰하고 있다. 이를 통해 해당 시기 세탁기의 특징과 세탁기를 둘러싼 디자인문화를 드러내고 있다. 연구방법 : 본 연구는 대상에 접근하는 하나의 방법으로 광고를 적극적으로 활용하고 있다. 이는 광고가 세탁기의 기본 정보를 비교적 상세하게 담고 있을 뿐 아니라, 그것이 출현했던 시기의 생산 및 수용의 맥락을 잘 보여주고 있기 때문이다. 하지만 광고는 출발점일 뿐이고, 기사 및 다양한 관련 자료와의 비교를 통해 실체적 진실에 다가가고 있다. 연구결과 : 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 1980년대 중반부터 세탁기의 흐름을 주도했던 전자동 세탁기는 1990년 말에 인공지능 세탁기들이 출현하면서 주도권을 잃었다. 퍼지이론을 적용한 인공지능 세탁기 경쟁은 주로 금성사와 삼성전자 사이에서 벌어졌다. 둘째, 1991년 말에 대우전자가 공기 방울 세탁기를 출시하면서 세탁기의 개발 방향이 퍼지이론을 적용한 인공지능에서 세탁방식으로 급속히 이동했다. 이러한 초점의 이동은 한국형 세탁기가 등장하는 배경이 되었다. 1992년에 삼성전자가 출시한 삶아 빠는 세탁기는 공기 방울 세탁기와 함께 한국형 세탁기 현상을 주도했다. 셋째, 1990년 전후에는 예약기능이 있는 크고 조용한 세탁기에 대한 선호 현상이 뚜렷하게 나타났다. 이것은 맞벌이 부부의 라이프스타일과 밀접한 관계가 있는 현상이었다. 이 시기에는 일하는 여성에 대한 사회적 인식의 변화와 여성들의 교육 기회 확대로 인해 맞벌이 부부가 증가하였고, 이들을 대상으로 한 세탁기 개발이 활발하게 이루어졌다. 결론 : 1990년 전후의 세탁기는 다양한 객체들과 관계하면서 인공지능 세탁기, 한국형 세탁기, 그리고, 예약기능이 있는 크고 조용한 세탁기라는 3가지 방향으로 발전하는 모습을 보였다.
Background : Washing machines, which began to expand in popularity in the early 1980s, reached saturation by the early 1990s. The rapid increase in penetration, especially around 1990, was a major factor in positioning the washing machine as an everyday necessity. During this time, South Korea hosted the 1988 Seoul Olympics, overseas travel was liberalized, and apartments became the dominant form of housing. The number of people who considered themselves middle class was also rapidly increasing. This study focuses on the period around 1990, when the era of ‘ideology’ ended and the era of "everyday life" began. During this period, the three major home appliance companies competed fiercely and produced a variety of washing machines, which were the result of the interaction of various objects and forces. This study examines the relationships and interactions between washing machines and the various objects that surround them from 1987 to 1992, a period of rapid proliferation. The study aims to reveal the characteristics of washing machines and the design culture surrounding them. Methods : This study utilized advertisements to access the audience. This is because advertisements provide relatively detailed information about washing machines, as well as the context of their production and reception at the time of their appearance. However, the advertisements were only a starting point, and comparisons with articles and other relevant sources were used to find the truth. Results : The findings of this study are as follows. First, fully automatic washing machines, which led the trend of washing machines since the mid-1980s, lost their dominance when artificial intelligence washing machines appeared in the late 1990s. The competition for artificial intelligence washing machines using fuzzy theory was mainly fought between GoldStar and Samsung Electronics. Second, in late 1991, Daewoo Electronics launched an air bubble washing machine, and the development direction of washing machines rapidly shifted from artificial intelligence using fuzzy theory to washing methods. This shift in focus paved the way for the emergence of South Korean (hereafter, Korean) washing machines. In 1992, Samsung Electronics launched the boiling washing machine, which, along with the air bubble washing machine, led the Korean-style washing machine phenomenon. Third, around 1990, there was a clear preference for larger, quieter washing machines with scheduling capabilities. This was closely related to the lifestyle of dual-income couples. During this period, the number of dual-income couples increased due to changing social perceptions of working women and expanding educational opportunities for women, and washing machines were actively developed to target them. Conclusions : Around 1990, washing machines were developing in three directions: artificial intelligence washing machines, Korean-style washing machines, and large, quiet washing machines with scheduling functions.