본 연구는 간호대학생의 MBTI 성격유형에 따른 우울과 자아존중감의 정도와 그 관계를 파악하고자 수행되었다. 2023년 5월부터 6월까지 간호대학생을 대상으로 우울과 자존감을 구조화된 설문지를 통해 데이터를 수집하였다. 자료의 분석은 SPSS24.0프로그램을 이용하여 독립표본 t-test, ANOVA, 사후검정은 Scheffe test, Pearson corrlation coefficient를 이용하였다. 연구결과 우울이 없는 대상자는 55.1%였고, 경미한 우울이 18.6%, 중한 우울이 9.6%, 심한 우울이 16.8%로 절반의 학생이 우울을 경험하는 것으로 나타났다. 이러한 우울은 MBTI성향에 따라 차이를 보여주지 않았고(F=0.961, p =0.499) 주거방식(F=4.594, p =0.011), 전공만족과(F=17.651, p <.001), 학교생활적응에(F=27.361, p <.001) 유의한 차이를 보여주었다. 자아존중감은 MBTI성향에 따라 차이를 보였고(F=2.032, p =0.016), 성적(t=5.088, p =0.002), 이성친구유무(t=5.132, p =0.025)와도 유의한 차이를 보여주었다. 우울은 자아존중감과 음의 상관이 있는 것으로 나타났다(r=-.640, p <.001). 본 연구의 결과 우울은 개인의 MBTI 성격유형에 따라 유의한 차이가 없었고, 자아존중감을 높여주기 위해서는 개인의 성향을 고려하고 학생으로서의 학교생활을 원만히 영위할 수 있도록 도움을 주어야 할 것이다.
This study was conducted to determine the relationship between depression and self-esteem according to MBTI personality type among nursing students. Data were collected using a structured depression and self-esteem questionnaire from nursing students from May to June 2023. The data were analyzed using the independent t-test, ANOVA, Scheffe"s post hoc test, and Pearson correlation analysis in SPSS 24.0. The results showed that 55.1% of the nursing students were not depressed, 18.6% were mildly depressed, 9.6% were moderately depressed, and 16.8% were severely depressed, which indicated that almost half of the students experienced depression. This depression was not influenced by MBTI personality type (F=0.961, p =0.499) but was significantly affected by type of dwelling (F=4.594, p =0.011), satisfaction with chosen major (F=17.651, p <.001), and school adjustment (F=27.361, p <.001). On the other hand, self-esteem was dependent on MBTI (F=2.032, p =0.016), grades (t=5.088, p =0.002), and having a boyfriend/girlfriend (t=5.132, p =0.025). Furthermore, depression was negatively correlated with self-esteem (r=-.640, p <.001). This study shows that depression is not significantly dependent on an individual"s MBTI personality type. To improve nursing student self-esteem, more effort is needed to help students adjust to college life.