목적: 본 연구의 목적은 웨어러블 디바이스를 활용한 청소년들의 신체활동수준에 따른 기초체력과 인지-심리적 요인 및 뇌파활성도의 차이를 알아보는 것이다. 연구방법: 연구의 대상은 중학교 3학년 남녀 각 25명을 대상으로 하였으며, 자발적 참여의사를 확인한 후 동의서에 서명한 후 수행하였다. 측정항목과 방법으로써, 신체활동량 측정은 웨어러블 디바이스를 착용하여 측정하였으며, 측정항목으로서는 기초체력과 인지-심리적 요인 및 뇌파활성도를 측정하여 성별과 신체활동수준에 따른 차이를 비교하였다. 자료처리: 본 연구의 자료처리는 SPSS 27.0 통계프로그램을 이용하여 측정항목별 평균과 표준편차를 산출하였으며, 성별과 신체활동 수준에 따른 측정항목별 효과를 알아보기 위하여 이원분산분석(Two-way ANOVA)을 실시하였다. 상호작용이 유의할 경우, 사후 검증을 시행하였으며, 통계적 유의수준은(p<.05)를 기준으로 하였다. 결과: 신체구성에서 여학생이 남학생보다 근육량이 유의하게(p<.05) 낮게 나타났으며, 체지방률은 유의하게(p<.05) 높게 나타났다. 기초체력에서는 악력(좌), 악력(우)에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 기능적 움직임에서는 어깨 가동성에서 남학생보다 여학생이 유의하게(p<.05) 높게 나타났다. 인지-심리적 요인의 신체적 자기효능감에서 여학생 저 그룹 보다 고 그룹이 유의하게(p<.05) 높게 나타났으며, 남학생 저 그룹보다 여학생 저 그룹이 유의하게(p<.05) 낮게 나타났다. 또한 학업스트레스에서 여학생이 남학생보다 모든 항목에서 유의하게(p<.05) 높게 나타났다. 뇌파활성도는 모든 항목에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 결론: 이러한 결과를 종합해 볼 때, 성별에서 남학생이 여학생보다 근육량이 많았으며, 체지방률은 여학생이 높게 나타났다. 기초체력에서 근력에서 남학생이 높게 나타났으나, 나머지 항목에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 기능적 움직임에서는 유의미한 결과를 얻지 못하였다. 그러나 인지-심리적 요인의 신체적 자기효능감은 남학생과 체력수준이 높은 그룹에서 높게 나타났다. 본 연구에서 중요하게 관찰하고자 하였던 성별과 신체활동수준에 따른 뇌파활성도에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 따라서 청소년들의 성별과 신체활동수준에 따른 신체구성과 기초체력 및 인지-심리적요인에서 유의미한 결과를 얻을 수 있었다. 그러나 신체활동수준과 뇌파활성도의 관계를 명확하게 얻을 수 없었다. 따라서 이를 규명하기 위한 보다 구체적이고 세밀한 연구가 필요할 것으로 사료된다.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the differences in baseline physical fitness, cognitive-psychological factors, and brain-wave activity among adolescents using wearable devices. Methods: The subjects of the study were 25 male and females in the third grade of middle school, and the study was conducted after confirming their willingness to participate voluntarily and signing the consent form. The physical activity level was measured by wearing a wearable device, and the basic physical fitness, cognitive psychological factors, and brain-wave activity were measured to compare the differences by gender and physical activity level. Data processing: The SPSS 27.0 statistical program was used to calculate the mean and standard deviation of each measure, and a two-way ANOVA was conducted to determine the effect of each measure on gender and physical activity level. If the interaction was significant, post hoc tests were performed, and the statistical significance level was based on p<.05. Results: In body composition, girls had significantly(p<.05) lower muscle mass and significantly(p<.05) higher body fat percentage than males. In basic strength, males had higher grip strength(left) and grip strength(right) than females. In functional movement screen, females had significantly(p<.05) higher shoulder mobility than males. In the cognitive-psychological factors, physical self-efficacy was significantly(p<.05) higher in the high group than in the low group, and significantly(p<.05) lower in the low group than in the high group. In academic stress, females were significantly(p<.05) higher than males in all items. Brain-wave activity did not show any significant differences in any of the items. Conclusion: Taken together, these results show that males had more muscle mass than females, and females had a higher body fat percentage. In terms of basic fitness, males fared better in strength, but there were no significant differences in the remaining categories. No significant results were found for functional movement screen. However, physical self-efficacy, a cognitive-psychological factor, was higher among males and those with higher fitness levels. There were no significant differences in brain-wave activity by gender and physical activity level, which was important to observe in this study. Further studies are needed to investigate the relationship between physical activity level and brain-wave activity.