(연구 배경 및 목적) 본 연구는 성숙기에 브랜드 레주버네이션을 성공적으로 거친 국내 공간 브랜드를 대상으로 브랜드 관리요인에 대한 소비자의 인식이 소비자 태도와 구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 살펴보고 공간 브랜딩 전략을 제안하고자 한다. (연구 방법) 이를 위해 선행 연구를 검토하여 측정 도구를 포함한 소비자 태도와 구매 의도에 대한 설문 항목을 구성하고, 2024년 4월 10일부터 20일까지 약 10일간 성인 남녀를 대상으로 설문 조사를 실시했다. (결과) 분석 결과, 연구 대상의 60% 이상이 온라인과 오프라인을 이용하여 분기별 1회 이상 공간 브랜드 매장을 방문하고 있었으며 대부분 가족이나 친구 등 2명과 함께 방문한 것으로 나타났다. 평균 방문 시간은 1시간 내외로 인테리어 예산은 1,000만 원 내외로 예상되는 것으로 나타났으며, 공간 브랜드의 방문 목적은 인테리어 트렌드 파악과 직접 인테리어 상담 및 액세서리 구매 목적이 높은 것으로 나타났다. 조사 대상 중 국내 공간 브랜드 레주버네이션의 인식 차이를 파악함에 있어 커뮤니케이션 요인 만이 브랜드 간 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 커뮤니케이션 전략에 대한 한샘 브랜드의 인식이 더 높은 것으로 나타났다. 공간 브랜드 레주버네이션의 관리요인이 소비자 태도와 구매의도에 미치는 영향을 파악함에 있어, 브랜드 레주버네이션의 관리요인 중 브랜드 아이덴티티 관리, 제품 디자인, 제품 품질은 소비자 태도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤고, 제품 디자인 및 커뮤니케이션 관리요인은 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 브랜드 레주버네이션과 구매의도 간의 관계에서 브랜드 태도의 매개효과 검증에서 소비자 태도는 두 변수 간의 관계에서 정(+)의 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. (결론) 이상의 결과를 바탕으로 공간 브랜드의 오프라인 방문 경험의 개선이 필수적이며, 매장 내 상품 관리 주기를 4분의 1 이상으로 정의하고 매장 경험의 신선도를 유지할 필요가 있다. 온라인의 경우 공간 테마와 인테리어 트렌드와 연계된 상품 구성으로 효율적인 온·오프라인 사이트 리뉴얼을 계획하고 실행할 필요가 있음을 시사한다. 공간 브랜드는 자신의 상품이나 서비스가 다른 브랜드와 어떤 차이가 있는지 보다 명확하게 전달하기 위한 전략을 구축할 필요가 있다. 공간 브랜드는 고객의 요구와 피드백을 반영하여 고객과의 커뮤니케이션을 강화하고 커뮤니케이션 개선 전략을 실행할 필요가 있다. 또한 온·오프라인에서의 신제품 홍보와 더불어 브랜드 커뮤니케이션에 대한 브랜드의 철학과 가치를 담은 일관된 메시지 전달이 필요하다. 본 연구는 공간 브랜드 레주버네이션에 대한 인식이 실제 소비자를 대상으로 소비자 태도 및 구매 의도에 미치는 영향을 실증적으로 검토하였다는 점에서 의미가 있다. 향후 연구에서는 보다 다양한 공간 브랜드를 대상으로 소비자를 확대하여 후속 실증 연구를 시도해야 할 것이다.
(Background and Purpose) This study empirically examines how consumer perception of brand management factors influences brand attitude and purchase intentions among successful domestic space brands that have undergone brand rejuvenation during their maturity phase. The research aims to propose effective domestic spatial branding strategies. (Method) To achieve this, we reviewed previous studies to construct survey items for consumer attitudes and purchase intentions, including measurement tools, and conducted a survey of adult men and women for about 10 days from April 10 to 20, 2024. (Results) The results of the analysis are as follows. First, more than 60% of the research subjects visited the Spatial brand store once or more per quarter using online and offline, and most of them visited with two people, mainly family or friends. The average visit time was around 1 hour, and it was found that the interior budget was expected to be around 10 million won. In addition, the purpose of visiting the Spatial brand was found to be high for the purpose of direct interior consultation and accessory purchase, as well as understanding interior trends. Second, in understanding the difference in perception of the rejuvenation of domestic Spatial brands among the survey subjects, only the communication factor showed a statistically significant difference between brands (p<.05). Hanssem brand’s perception of communication strategy was found to be higher. Third, in understanding the impact of the rejuvenation management factors of the Spatial brand on consumer attitudes and purchase intentions, among the rejuvenation management factors, BI management, product design, and product quality had a significant positive (+) impact on consumer attitudes, and product design and communication management factors had a significant positive (+) impact on purchase intentions. Fourth, in verifying the mediating effect of brand attitude in the relationship between brand rejuvenation and purchase intention, consumer attitude was found to have a positive (+) mediating effect in the relationship between the two variables. (Conclusions) Based on the above results, first, it is essential to improve offline visit experiences in Spatial brands, and it is necessary to define the product management cycle in the store as more than a quarter and maintain the freshness of the store experience. In the case of online, it is necessary to plan and execute efficient online and offline site renewal with Spatial themes and product configurations linked to interior trends. Second, Spatial brands need to build a strategy to more clearly convey what differences their products or services have from other brands. Third, Spatial brands need to strengthen communication with customers and implement communication improvement strategies through reflecting customer demands and feedback. In addition, it is necessary to deliver a consistent message containing the philosophy and value of the brand on brand communication in addition to new product promotion online and offline. This study is meaningful in that it empirically examined the influence of the perception of Spatial brand rejuvenation on consumer attitudes and purchase intentions with actual consumers. Future studies should attempt follow-up empirical studies by expanding consumers and targeting more diverse Spatial brands.