배경: 다문화 청소년은 꾸준히 증가하고 있으며 전체 청소년에서 차지하는 비중 또한 높아지고 있으며, 이와 함께 다문화 청소년의 학교생활적응이 사회적인 문제로 인식되기 시작하면서 다문화 청소년의 학교생활적응과 관련된 선행연구들이 증가하고 있는 추세이다. 다문화 청소년의 학교적응을 돕기위해 다문화 청소년의 학교생활적응에 영향을 주는 요인은 무엇인지 탐색해 보고자 한다.
목적: 본 연구는 다문화 청소년의 유형에 따른 학교생활적응 차이와 다문화 청소년의 학교생활적응에 영향을 주는 요인은 무엇인지 탐색하는데 그 목적이 있다.
방법: 연구를 위해 다문화아동청소년 패널조사 2기 2차년도(2020년) 자료를 활용하였다. 2차년도 조사에 응답한 학생 2,246명의 자료를 사용하였다.
결과: 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화 청소년의 인구․사회학적 특성인 성별, 지역, 지역구분 및 다문화 청소년 유형에 따른 학교생활적응 차이를 살펴보았다. 그 결과 5개 지역 구분과 다문화 청소년 유형에 따른 학교생활적응에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 다문화 청소년 유형 중에서는 ‘외국인 가정’ 학생의 학교생활적응이 ‘국제결혼가정’의 학생 점수보다 높은 것으로 나타났다. 성별과 지역규모(대도시, 중․소도시, 읍․면)에 따른 학교생활적응에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화 청소년의 내적 요인(자아존중감, 사회적 역량, 이중문화 수용태도)이 학교생활적응에 영향을 미치는지를 살펴보았다. 그 결과 자아존중감, 사회적 역량 및 이중문화 수용태도, 세 변인 모두 다문화 청소년의 학교생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 다문화 청소년의 외적 요인(부모의 지지, 친구의 지지, 교사의 지지)이 학교생활적응에 영향을 미치는지를 살펴보았다. 그 결과 부모의 지지, 친구의 지지 및 교사의 지지, 세 변인 모두 다문화 청소년의 학교생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
시사점: 첫째, 다문화 청소년의 개인 내적요인을 강화하는 교육과 프로그램이 필요하다. 다문화 청소년의 문화 적응스트레스를 감소시키고 이중문화 수용태도를 높일 수 있는 적응 프로그램 개발과 실천이 필요하다. 둘째, 다문화 청소년의 사회적지지 요인을 강화하는 교육과 프로그램이 필요하다. 다문화 청소년 유형을 고려한 프로그램 개발이 필요하며 타문화 학생과 교사, 학부모가 함께 참여하는 일상생활회복 프로그램을 함께 진행하는 것도 고려할 필요가 있다.
Background: Multicultural adolescents are steadily increasing and their proportion among all youth is also increasing. In addition, as the school life adaptation of multicultural adolescents is beginning to be recognized as a social problem, the number of previous studies on the school life adaptation of multicultural adolescents is increasing. In order to help the school adaptation of multicultural adolescents, we will explore the factors that affect the school life adaptation of multicultural adolescents.
Purpose: The purpose of this study is to explore the differences of school adjustment according to the type of multicultural adolescents and the factors that affect the school adjustment of multicultural adolescents.
Methodology: For the study, data from the second year (2020) of Multicultural Adolescents Panel Study were used.
Finding: The research results are as follows. First, the differences in School Adjustment according to gender, region, regional classification, and multicultural adolescents type, which are demographic and sociological characteristics of multicultural adolescents, were examined. As a result, it was found that there were differences in the school adjustment according to the five regional categories and multicultural adolescents types. Among the types of multicultural youth, the school life adaptation scores of students from ‘foreign families’ were found to be higher than those of students from ‘international marriage families.’ There were no differences in school life adaptation by gender and regional size (metropolitan, medium/small city, town/village).Second, it was examined whether the internal factors of multicultural adolescents (self-esteem, social competency, and bicultural acceptance attitude) affect school adjustment. As a result, it was found that all three variables, self-esteem, social competency and bicultural acceptance attitude, had an effect on the school adjustment of multicultural adolescents. Third, it was examined whether external factors of multicultural adolescents (parent support, friend support, teacher support) influence school adjustment. As a result, it was found that all three variables, parent support, friend support, and teacher support, influence the school adjustment of multicultural adolescents.
Conclusions: First, education and programs that strengthen the personal internal factors of multicultural youth are needed. It is necessary to develop and implement adaptation programs that can reduce cultural adaptation stress and increase bicultural acceptance among multicultural youth. Second, education and programs that strengthen social support factors for multicultural youth are needed.