본 연구는 청소년문화라고 알려져 있는 청소년의 팬덤문화를 이해하고, 팬덤문화가 청소년의 삶에서 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 팬덤활동과 기본심리욕구, 공동체의식, 학교생활적응을 변인으로 선정하였다. 이때 팬덤활동은 팬덤활동빈도와 팬덤활동만족도로 나누어 측정하였다. 팬덤활동의 영향을 살펴보기 위해 첫째, 팬덤활동빈도와 팬덤활동만족도가 학교생활적응과의 관계에서 기본심리욕구가 매개효과를 보이는지 살펴보았다. 둘째, 팬덤활동빈도와 팬덤활동만족도가 학교생활적응과의 관계에서 공동체의식이 매개효과를 갖는지 살펴보았다. 이러한 연구문제를 확인하기 위해 서울과 수도권에 있는 8개 중ㆍ고등학교 청소년을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구분석에는 팬덤활동을 묻는 문항에서 팬덤활동을 ‘전혀 하지 않는다’로 응답하는 동시에 좋아하는 대중스타가 ‘없다’로 응답한 경우를 제외하여 총 592명의 자료를 토대로 결과를 분석하였다. 팬덤활동빈도, 팬덤활동만족도, 기본심리욕구, 공동체의식, 학교생활적응 간의 상관관계를 확인한 뒤, 구조방정식으로 연구모형을 검증하고, Bootstrapping을 통해 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 팬덤활동과 학교생활적응과의 관계에서 기본심리욕구가 매개효과를 가지는지 살펴보았다. 그 결과 청소년의 팬덤활동만족도와 학교생활적응과의 관계에서 기본심리욕구의 매개효과를 확인하였다. 팬덤활동빈도와 학교생활적응과의 관계에서 기본심리욕구의 매개효과는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년의 팬덤활동과 학교생활적응과의 관계에서 공동체의식의 매개효과를 살펴보았다. 그 결과 팬덤활동빈도는 공동체의식을 매개로 학교생활에 긍정적인 효과를 가지는 것으로 나타났다. 즉, 팬덤활동에 참여가 증가할수록 공동체의식이 향상되면서 학교생활적응에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 팬덤활동의 만족도는 학교생활적응 간의 관계에서 공동체의식의 매개효과가 나타나지 않았지만 팬덤활동만족이 학교생활적응에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구문제를 중심으로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 팬덤활동의 만족이 기본심리욕구를 매개를 하여 긍정적인 영향을 가진다는 것을 확인하였다. 이는 통해 팬덤활동이 청소년에게 욕구표현, 에너지 분출, 일상생활에서의 탈출감 등 스트레스를 해소할 수 있는 기회를 줌으로써 청소년의 학교생활적응에 긍정적인 영향을 주고 학교생활을 돕는다고 해석할 수 있다. 둘째, 팬덤활동의 참여빈도가 높을수록 공동체의식의 향상을 돕고 학교생활적응에 긍정적인 역할을 하는 것으로 나타났다. 그리고 팬덤활동 만족은 학교생활적응에 긍정적인 도움을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 팬덤활동의 특성으로 꼽히는 집단의 형성과 참여가 청소년으로 하여금 사회적 관계형성을 자연스럽게 할 수 있도록 북돋는다고 해석 할 수 있다. 또한 팬덤활동의 참여가 사회참여 활동 등 다양한 사회 경험을 가능케 하여 공동체 의식을 향상을 돕는 역할을 한다고 보았다. 본 연구는 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 청소년이 주도하는 팬덤문화가 가지는 긍정적 영향을 밝혀, 청소년의 팬덤문화에 대해 균형 잡힌 시각을 가질 필요가 있음을 제시하였다. 또한 팬덤활동의 참여빈도와 팬덤활동 만족도가 다른 영향력을 가지고 있음을 밝혀 팬덤활동이 청소년활동으로서의 의미를 가질 수 있음을 밝혔다. 둘째, 청소년의 팬덤활동의 참여와 만족도는 참여하는 청소년의 심리적 욕구를 충족하고 공동체의식을 높일 수 있음을 밝혔다. 따라서 청소년팬덤활동이 청소년활동으로서 가치를 지닐 수 있게 하기 위해 필요한 지원에 대한 개입 방안을 제시하였다. 또한 추후 연구에서는 다음과 같은 사항이 고려되어질 필요가 있다. 첫째, 본 연구의 매개변인인 기본심리욕구와 공동체의식 그리고 종속변인인 학교생활적응에 세부변인을 나누어 살펴볼 필요가 있다. 이는 팬덤활동이 전체 변인에는 긍정적 영향을 미치지만 세부요인에 따라서는 영향이 다를 수 있기 때문이다. 특히 학교생활적응의 세부변인인 교사적응, 수업적응, 또래적응 등과의 영향을 살펴봄으로써 팬덤활동의 영향들을 더 자세히 파악할 수 있을 것이다. 둘째, 본 연구는 서울과 수도권 소재 중ㆍ고등학교 청소년을 그 대상으로 한정하였다. 따라서 전체 청소년에게 일반화하는데 한계가 있다. 따라서 추후연구에서는 표본의 한계 때문에 발생할 수 있는 오류를 다양한 표집방법으로 줄일 필요가 있다. 이에 서울과 수도권지역뿐만이 아니라 전 지역 청소년을 대상으로 하고 연령과 성별 비율을 같은 수준으로 설정할 필요가 있다.
The purposes of this study was to understand adolescents'' fandom culture and investigate the effects on their lives, which is known as the culture of adolescents. For those purposes, the study set fandom activities, basic psychological needs, sense of community and adjustment to school life as its variables, measuring fandom activities in terms of frequency and satisfaction. It also examined whether basic psychological needs and sense of community would have mediating effects on relations between the frequency and satisfaction of fandom activities and adjustment to school life to figure out the effects of fandom activities. The survey was conducted from eight middle and high schools in the metropolitan area. After the exclusion of questionnaires of students that said they "engaged in no fandom activities at all" and, at the same time, "had no favorite popular stars" in the fandom activities items, total 592 questionnaires were used in analysis. For analysis, the investigator checked correlations among revealed that the participation frequency of and satisfaction with fandom, basic psychological needs, sense of community, and adjustment to school life and tested a research model with a structural equation and also mediating effects with bootstrapping. The findings were summarized as follows. First, basic psychological needs had mediating effects on relations between their satisfaction with fandom activities and adjustment to school life. There were, however, no mediating effects of basic psychological needs on relations between the frequency of fandom activities and adjustment to school life. Secondly, the frequency of fandom activities had positive influences on their school life with mediating effect of sense of community. But satisfaction of fandom activities only direct effect on their school life. That is, their increasing participation in fandom activities improved their sense of community and thus had positive influences on their adjustment to school life. Sense of community, however, had no mediating effects on relations between their satisfaction with fandom activities and adjustment to school life. Based on those findings, the study reached the following conclusions according to the research questions: first, the findings confirm that adolescents'' satisfaction with fandom activities had direct effects on their adjustment to school life and also positive effects with mediating effect of basic psychological needs. It suggests that fandom activities offer adolescents chances to relieve their stress including the expression of desire, outburst of energy, and escape from daily life, thus having positive impacts on their adjustment to school life and assisting them in their school life. Secondly, the higher frequency of their participation in fandom activities promoted their sense of community and played a positive role in their adjustment to school life. Those findings indicate that natural group formation and participation, which is a characteristic of fandom activities, helps adolescents form a social relation naturally and that participation in fandom activities allows them to have various social experiences including social participation activities and thus promote their sense of community. The present study has its significance as follows: first, the study showed the positive effects of adolescent-led fandom culture and proposed a need for a balanced viewpoint of their fandom culture. It also revealed that the participation frequency of and satisfaction with fandom activities had different impacts and suggested that fandom activities could hold significance as adolescent activities. Secondly, the study demonstrated that adolescents'' participation and satisfaction of fandom activities met their basic psychological needs and increased their sense of community and accordingly proposed a couple of intervention plans for the supports needed to help their fandom activities claim their value as adolescent activities. Follow-up study needs to take the followings into consideration: first, there is a need to divide further the mediating variables of the present study, basic psychological needs and sense of community, and its dependent variable, adjustment to school life since fandom activities may have positive effects on entire variables but different effects on individual factors. Researchers will be able to figure out the impacts of fandom activities in more details by investigating influential relations among the subvariables of adjustment to school life including adjustment to teachers, adjustment to lessons, and adjustment to peers. Secondly, the subjects of the present study were restricted to adolescents attending a middle or high school in Seoul and its metropolitan area, which means that there are limitations with the generalization of its findings to the entire adolescents. Follow-up study needs to reduce errors related to sample limitations through various sampling methods. The scope of subjects should thus be expanded to adolescents across all the regions of the nation in addition to Seoul and its metropolitan area with the age and gender ratio set at the same level.