Purpose: 본 연구의 목적은 신규간호사를 대상으로 정맥주입요법 관련 교육내용의 현황을 파악하고 분석하여 신규간호사들의 정맥주입요법 교육 요구도를 파악하고자 한다. Method: 본 연구는 경상남도 G도에 위치한 상급종합병원 1 곳, 종합병원 1 곳에 근무하는 신규간호사 159명을 대상으로 하였다. 정맥주입요법 교육요구도 측정은 본 연구자가 개발한 신규간호사 정맥주입요법 교육요구도 조사 측정도구를 사용하였다. 설문지의 문항은 93문항으로 4점의 Likert 척도로 평가하였다. 자료 분석 방법은 SPSS/WIN 25.0을 이용하였으며, 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, paired t-test, ANOVA, Scheffe test를 실시하였다. Result: 예비교육과 병동배치 후 정맥주입요법 교육의 교육 시점별 분석결과, 정맥주입요법 개요에 대한 내용을 제외한 대부분의 문항에서 예비교육(66.0%) 보다 병동 배치 후(83.7%)에 교육이 시행되고 있었다. 신규간호사 정맥주입요법 교육내용의 요구도를 검증 결과 예비교육과 배치 후 교육에서 뚜렷한 차이를 보이지 않았다(t=-.89, p=.376). 교육 시점별 선호하는 교육내용으로는 예비교육에서는 정맥주입요법의 술기와 관련된 부분에 대한 요구도가 높았으며 병동 배치 후 교육에서는 수혈과 중심정맥관에 대한 요구도가 높았다. 두 시점 모두 요구도가 높은 항목은 고위험 약물 및 응급약물 관련 문항과 중심정맥관 관련 문항이었다. 교육 시점별 교육방법의 선호도를 비교결과, 예비교육에서는 강의(38.2%), 시뮬레이션(26.7%), 임상실무(13.0%), 자가학습(12.9%), 프리셉터(9.2%)에 대한 선호도를 보였으며 배치 후 교육에서는 강의(31.1%), 임상실무(20.6%), 프리셉터(19.8%), 시뮬레이션(16.8%), 자가학습(11.6%) 순서를 보였다. Conclusion: 신규간호사에게 효율적인 정맥주입요법 교육을 실시하기 위해서 교육 시기별로 차별화된 교육내용과 교육방법으로 이루어지는 교육이 필요하다. 신규간호사의 빠른 실무적응을 위해 올바른 정맥주입요법이 습관화가 되도록 반복교육을 시행하고 지속적인 피드백이 이루어지는 것이 중요하겠다.
Purpose: This study intends to explore and analyze the current status of education on intravenous infusion therapy for new nurses so as to investigate their needs for education. Method: This study was conducted with 159 new nurses working at one tertiary general hospital and one general hospital located in County G in Gyeongsangnam-do. The need for intravenous infusion therapy education was measured with the Intravenous Infusion Therapy Education Needs Survey Instrument developed by the researcher for new nurses. Consisting of 93 questions, the questionnaire was evaluated using a 4-point Likert scale. The data was analyzed using SPSS/WIN 25.0 based on frequency, percentage, average, standard deviation, paired t-test, ANOVA, and a Scheffe test. Result: After pre-education and new nurses’ allocation to wards, an analysis of the intravenous infusion therapy education was performed by temporal stages. Most questions except for those on the overview of intravenous infusion therapy revealed that education had been conducted after the allocation to wards (83.7%) rather than before (pre-education) (66.0%). When it comes to the needs of new nurses for intravenous infusion therapy education, no significant difference was found between pre-education and continuing education (t=-.89, p=.376). The most preferred education was about intravenous infusion therapy skills for pre-education, while needs for blood transfusion and central venous catheter were most answered for continuing education. Questions that showed high needs in both stages were questions related to high-risk medication and emergency medication and one about central venous catheter. As a result of comparing the preference of education method by temporal stages, for pre-education, lecture class (38.2%), simulation class (26.7%), clinical practice training (13.0%), self-study (12.9%), and preceptor training (9.2%) were preferred, while lecture class (31.1%), clinical practice training (20.6%), preceptor training (19.8%), simulation class (16.8%), and self-study (11.6%) were preferred for continuing education. Conclusion: For efficient intravenous infusion therapy education for new nurses, it is necessary to provide education based on differentiated content and methods by stage. It is important to conduct repetitive education and provide feedback continuously so that new nurses can quickly adapt to work and develop the right skills for intravenous infusion therapy.
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적 43. 용어정의 5II. 문헌고찰 71. 정맥주입요법 72. 신규간호사를 위한 정맥주입요법 교육 11III. 연구방법 171. 연구 설계 172. 연구 대상 173. 연구 절차 184. 자료 분석 방법 255. 윤리적 고려 26IV. 연구결과 271. 신규간호사의 일반적 특성과 정맥주입요법 관련 특성 272. 신뢰도 검증 313. 신규간호사의 예비교육과 병동 배치 후 정맥주입요법 교육 실태와 교육내용에 대한 교육요구도 검증 324. 신규간호사의 예비교육과 병동 배치 후 정맥주입요법 교육 방법에 대한 요구도 검증 385. 일반적 특성과 관련된 정맥주입요법 교육 요구도의 차이 검증 47V. 논의 72VI. 결론 및 제언 861. 결론 862. 제언 90참고문헌 91