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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

전예진 (부경대학교, 부경대학교 대학원)

지도교수
우은주
발행연도
2020
저작권
부경대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수6

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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This study aims to investigate the relationships among internal marketing, quality of work life and quality of life in hotel industry. Although quality of life has been widely studied in hospitality, most of studies are mainly focused on the effect of leisure or tourism related activities on quality of life and only few studies have been conducted about employees'' quality of life. Applying relevant theories, the study empirically substantiates which internal marketing factors affect on quality of work life and also examines the connection between quality of work life and quality of life. The data for this research were collected from a sample of 274 hotel employees especially working in international H chain brand in Korea. The results indicate that only rewards system, welfare benefits and empowerment positively affect on quality of work life. Moreover, it was found that there is a significantly effect of quality of work life on quality of life. Based on these results, theoretical and managerial implications of theses findings are discussed and suggestions for further research are offered.

목차

제 1 장 서론 1
제 1 절 연구배경과 목적 1
제 2 절 연구방법 및 절차 4
제 2 장 이론적 배경 5
제 1 절 내부마케팅 5
제 2 절 직장생활의 질 12
제 3 절 삶의 질 18
제 3 장 연구방법 22
제 1 절 연구모형 22
제 2 절 가설 설정 23
가. 내부마케팅과 직장생활의 질 관계 23
나. 직장생활의 질과 삶의 질 관계 24
제 3 절 조사 설계 26
가. 사전조사 26
나. 본 조사 27
제 4 절 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 28
가. 내부마케팅 28
나. 직장생활의 질 29
다. 삶의 질 30
제 4 장 실증분석 31
제 1 절 표본의 인구통계학적 특성 31
제 2 절 신뢰성 및 타당성 분석 32
제 3 절 연구가설 검증 37
가. 연구모형의 적합도 검증 37
나. 가설검증 결과 39
제 5 장 결론 40
제 1 절 연구결과의 요약 40
제 2 절 연구의 시사점 42
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 44
참 고 문 헌 46
설 문 지 63

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