메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이진화 (육아정책연구소) 박희숙 (강남대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제46집 제1호
발행연도
2015.3
수록면
25 - 43 (19page)
DOI
10.15854/jes.2015.03.46.1.25

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study sought to investigate effects of kindergarten teachers" organizational justice and commitment on their job satisfaction. For this study, 225 kindergarten teachers completed self-reported questionnaires. Pearson"s correlation and hierarchical regression analysis were used. Results show that, first, teachers" means of organizational justice, commitment and job satisfaction was high. Second, there was a relatively high positive correlation between organizational justice sub-scales and job satisfaction sub-scales. Also, in the case of teachers" organizational commitment, desire-affective commitment positively correlated with job satisfaction sub-scales, and obligation commitment also correlated with community relations and teaching passion. Need-continuance commitment had a positive relation only with administrative support. Thirdly, organizational justice and commitment appeared to be a significant variable influencing teachers’ job-satisfaction. Based on the results, several ways were discussed to improve kindergarten organizational justice and teachers" commitment.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과 및 해석
Ⅳ. 논의 및 제언
Reference

참고문헌 (60)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0