디지털 미디어 기술이 발달됨에 따라, 기업 브랜드이미지를 대중에게 일방적으로 전달하던 스태틱 아이덴티티에서 대중의 참여를 유도하는 디지털 기술과 디자인을 융합한 가변적 아이덴티티로 변화하고 있다. 브랜드 아이덴티티의 가변화 현상 분석을 위한 대부분의 선행 연구들은 단순히 디지털 기술과 디자인적 측면에만 초점을 맞추어 분석하여, 아이덴티티의 가변화 현상이 상호 보완적인 커뮤니케이션 방식의 실현으로 해석하였다. 그러나 이윤추구를 최우선으로 하는 기업의 입장에서, 상업적 목적을 배제한 공익추구는 기업 논리와 부합되지 않는다. 따라서 본 연구에서는 미디어 현상학적 이론을 중심으로 기업 브랜드 아이덴티티의 가변화 현상의 대표적 사례를 분석함으로서 기업과 대중간의 커뮤니케이션의 주체에 관한 문제점을 파악하여 아이덴티티의 가변화 현상의 본질을 분석하고 기업과 대중의 소통에 있어서 생산과 분배가 균형을 이루기 위한 방법론을 제시하는 것을 목적으로 두고 있다. 연구 방법으로는 인류 커뮤니케이션의 미디어 현상학을 정립한 빌렘플루서의 이론적 고찰을 통하여 ‘미디어 현상학적 커뮤니케이션 코드 이론(그림 코드, 텍스트코드, 기술적 형상, 유희적 코드)’을 도출하였으며 도출된 현상학적 커뮤니케이션 코드 이론을 바탕으로 역사적으로 가변화된 기업 브랜드 아이덴티티( 스태틱 아이덴티티, 가변적 아이덴티티, 참여적 아이덴티티)의 대표적 사례를 현상학적 커뮤니케이션 코드 이론을 중심으로 분석하였다. 분석 결과, 아이덴티티의 가변화 현상은 플루서의 커뮤니케이션 코드이론에서 주장한 바와 같이 단순한 디자인 형태의 변화 이외에 인간의 사고까지 변화 시킨다는 사실을 알 수 있었다. 또한 기업과 대중의 소통에 있어서, 커뮤니케이션의 생성자로서의 권력이 기업에게 집중되어 있어, 기업과 대중이 상호 보완적인 방식이 아닌, 불균형한 커뮤니케이션을 이루고 있는 것으로 나타났다. 따라서 아이덴티티의 가변화를 통한 기업과 대중의 진정한 소통을 이루기 위해서는 대중은 문자중심의 선형적 사고에서 탈피하여 탈구조적 사고를 지향해야 하며, 기술적 형상을 재생산하는 기구(기술자-디자이너)는 대중이 참여할 수 있는 기능을 중심으로 재생산 하여야 한다. 여기에 제작의 책임자인 기업의 윤리적인 경영 정신이 융합되어야만 진정한 소통을 통한 이상적 사회로 전환될 수 있을 것이다.
As digital technology develops, the static identity, which has delivered the brand image of the company to the public in one direction, is changing into the flexible identity, which is the convergence of technology and design that induces the public participation for their business. Most previous works analyzed primarily digital technology and design skills to study a flexible identity. It has been then concluded that the flexible identity has realized a good model for the mutual communication between the company and the public. Such promotion of the public interest, which rules out their commercial purpose, is however against the industrial logic. Therefore, this work analyzes the issue regarding the subject of the mutual communication between the company and the public, and then finds out the essence of the flexible identity, by analyzing critical instances of the flexible identity based on Vilem Flusser’s media phenomenology, i.e., code theory for the communication. For the approach of this work, the communication code theory of the media phenomenology (e.g., figure code, text code, technology code, amusing code), based on Vilem Flusser’s media phenomenology which has established human communication. With those results, the primary instances to show the identities (e.g., static identity, flexible identity, attentive identity) of companies are analyzed using the media phenomenology. As a result, it is concluded that the flexible identity can bring the change in the even human"s thought as well as in the simple shape for the design. In addition, this work provides the methodology to control the balance between production and distribution, for the communication between the company and the public. Consequentially, since the company is the subject as well as a creator of the communication, the appropriate mutual communication cannot occur between the company and the public, for mutual understanding introduced by the flexible identity. Therefore, the public should move forwards the poststructuralism, instead of avoiding the linear thinking, in order for the communication between the company and the public based on the essence of the flexible identity. In addition, the Apparat-Operator which reproduces Techno-bild needs to rebuild the flexible identity to make the public participate. On the top of that, the ethical management spirit from the company as a creator of the communication should be combined to accomplish a utopian society.