메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임효진 (서울교육대학교) 하혜숙 (한국방송통신대학교) 황매향 (경인교육대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제47집 제3호
발행연도
2016.9
수록면
43 - 65 (23page)
DOI
10.15854/jes.2016.09.47.3.43

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined the structural relationship among elementary students’ grit, self-efficacy, achievement goals (i.e. mastery goal, performance approach goal, performance avoidance goal), and academic self-regulation. Additionally, we investigated how grit predicted academic self-regulation via self-efficacy and achievement goals. A total of 267 5th and 6th graders’ responses were collected from elementary schools in Korea. Results showed that the hypothesized structural equation model fitted the data well based on fit indices. Grit had a positive effect on self-efficacy, mastery goal, and performance approach goal. Specifically, the relative predictability of grit on self-efficacy and mastery goal was greater than the one on performance approach goal. The effect of grit on performance avoidance goal was not statistically significant. Moreover, grit had a significant direct and indirect effect on academic self-regulation. Mastery goal was found to partially mediate the relationship between grit and academic self-regulation. This study investigated how grit influenced academic self-regulation through motivational variables and provided empirical evidences.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 결론 및 논의
References

참고문헌 (64)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-370-001400244