자활기업 상품과 일반기업 상품에 대한 소비자 지각 차이와 소비자가 지각하는 자활기업 상품과 일반기업 상품 마케팅믹스가 소비자 충성도에 미치는 영향에서 차이를 밝혀 자활기업 상품의 매출 증대와 참여자 소득 증대를 위한 중요한 자료를 제시하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 자활기업 상품과 일반기업 상품에 대한 구매경험이 있는 소비자 510명을 대상으로 마케팅믹스 요인을 중심으로 IPA분석을 통한 소비자 지각을 파악하였고, 마케팅믹스 요인들과 소비자 충성도(고객만족도, 재구매의도, 구전의도)와의 영향 관계를 실증 분석하였다. 연구결과를 요약하면 우선, 자활기업 상품에 대한 소비자 지각에서 첫째, 좋은 성과 지속유지는 대체적으로 제품, 가격, 사람, 서비스 전달 과정의 구성 요인들로 나타났고, 둘째, 과잉노력 지양은 서비스 전달 과정의 특별한 고객 요구 수용으로 나타났다. 셋째, 낮은 중요도는 촉진, 물리적 증거의 구성 요인들로 나타났고, 넷째, 노력집중화 지향은 가격과 장소의 구성 요소로 나타났다. 마케팅믹스 요인들과 소비자 충성도와의 영향 관계에서는 첫째, 자활기업 상품의 마케팅믹스와 고객만족도의 영향 관계는 제품, 가격, 촉진, 사람, 물리적 증거가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자활기업 상품의 마케팅믹스와 재구매의도의 영향 관계에서 가격과 서비스 전달과정, 물리적 증거가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 자활기업 상품의 마케팅믹스와 구전의도의 영향 관계에서 가격과 촉진, 사람, 서비스 전달과정, 물리적 증거가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 자활기업 상품과 일반기업 상품에 대한 마케팅믹스 요인에 따른 소비자 지각에 차이와 마케팅믹스가 소비자 충성도에 미치는 영향에서 소비자가 지각하는 자활기업 상품과 일반기업 상품의 차이에 대한 논의 및 제언을 하였다.
This study aimed to provide important materials for sales increase of the products of self-sufficient enterprises and increase of participants" income by determining differences in the influence of the difference in consumer perception toward products of self-sufficient enterprises and products of general enterprises, and marketing mix of the products of self-sufficient enterprises and products of general enterprises perceived by the consumers on the consumer loyalty. For the foregoing, this study understood consumer perception through importance-performance analysis (IPA) focusing on the factors of marketing mix targeting 510 consumers who have experience of purchasing products of self-sufficient enterprises and products of general enterprises, and empirically analyzed an influential relationship between factors of marketing mix and consumer loyalty(customer satisfaction, repurchase intention, word of mouth) influential relationship. Summary of study results is as follows. In the consumer perception toward the products of self-sufficient enterprises, First, continuous maintenance of good results was generally shown as composition factors of product, price, human and service delivery process and Second, excessive effort orientation was shown as acceptance of special customer demand in the process of service delivery. Third, low significance was shown as composition factors of promotion and physical evidence, and Fourth, effort concentration orientation was shown as composition factors of price and place. As for the influence relationship between the factors of marketing mix and consumer loyalty influential relationship, results show that First, product, price, promotion, human and physical evidence have a positive (+) influence on the influential relationship between marketing mix of the products of self-sufficient enterprises and customer satisfaction. Second, price, service delivery process and physical evidence turned out to have a positive (+) influence on the influential relationship between marketing mix of the products of self-sufficient enterprises and repurchase intention. Third, price, promotion, human, service delivery process and physical evidence turned out to have a positive (+) influence on the influential relationship between marketing mix of the products of self-sufficient enterprises and word of mouth. Based on the results, this study discussed and provided implications on the difference consumer perception according to the factors of marketing mix for products of self-sufficient enterprises and products of general enterprises, and difference in products of self-sufficient enterprises and products of general enterprises perceived by consumers in the influence of marketing mix on consumer loyalty.