이 연구의 목적은 골프장과 고객의 관계성과 서비스품질, 골프장만족, 골프장태도 그리고 골프장충성도의 관계를 규명하는 것이다. 조사대상은 경기와 충남지역에 위치한 골프장 고객으로 각 지역별로 4개의 골프장을 선정하여 각각 50명씩 총 400명이다. 표집방법은 편의표본추출법을 이용하였으며, 설문조사는 응답자 스스로가 설문 내용을 읽고 답하는 방식인 자기평가기 입법을 사용하였다. 조사는 2014년 8월 10일 ~ 8월 30일까지 연구자와 사전에 교육된 조사원 3명이 각 골프장을 방문하여 이 연구의 목적과 내용을 충분히 이해할 수 있도록 설명한 후 설문에 응답하도록 하였다. 회수한 설문지 중 응답 내용이 부실하거나 미기입, 중복기입 또는 전반적으로 신뢰도가 없다고 판단되는 31부의 설문지를 분석 대상에서 제외시키고 분석이 가능한 369부를 최종분석에 사용하였다. 자료처리는 PASW 18.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, Cronbach``s α 검사를 실시하였으며, AMOS 18.0을 이용하여 확인적요인분석과 상관관계분석 그리고 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 골프장-고객관계성은 서비스품질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 골프장-고객관계성은 골프장 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 골프장-고객관계성은 골프장태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 서비스품질은 골프장만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 서비스품질은 골프장태도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 골프장만족은 골프장태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 골프장만족은 골프장충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 골프장태도는 골프장충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the relationship among golf course-customer relationship, golf course service quality, golf course satisfaction, golf course attitude and Golf Course Loyalty. Accordingly, this study set the users of the golf courses located in Gyeonggi-do Province and Chungnam region as this research subject. This study conducted a questionnaire survey on a total of 400 golfers with 50 golfers for each by selecting 4 golf courses by each district. As for sampling, this study used the convenience sampling method and as for questionnaire response, this study got respondents to make replies using the self-administration method, in which a respondent self reads the questionnaire contents and replies. From August 10 to August 30, 2014, this researcher and the three pre-trained surveyors visited each golf course, and called on the respondents to make a reply to the questionnaire after giving a detailed explanation about the objective and contents of this research for full understanding targeting the customers of a golf course. This study used the analyzable 369 copies for this research analysis among the collected questionnaires by excluding 31 copies from the object for analysis, which were judged to be poor in reply contents(non-entry and overwriting included), and generally unreliable. For data processing, this study conducted frequency analysis, exploratory factor analysis, correlation analysis, structure equation modeling analysis, and Cronbach`s α test using PASW 18.0, and also conducted confirmatory factor analysis, correlation analysis and structure equation modeling analysis using AMOS 18.0. The research results are as follows: First, golf course-customer Relationship had a significant effect on service quality. Second, golf course-customer Relationship had a significant effect on golf course satisfaction. Third, golf course-customer Relationship had a significant effect on golf course attitude. Fourth, service quality had a significant effect on golf course satisfaction. Fifth, service quality had a significant effect on golf course attitude. Sixth, golf course satisfaction had a significant effect on golf course attitude. Seventh, golf course satisfaction had a significant effect on golf course loyalty. Eighth, golf course attitude had a significant effect on golf course loyalty.