아리스토텔레스의 이론철학의 분류를 논할 때 언급되는 구절은 『형이상학』 E, 1026a8-20이다. 이에 따르면 이론철학의 대상들은 ‘부동적/부동적이지 않음’과 질료로부터 ‘분리 가능함/불가능함’이라는 기준에 따라 신학, 수학, 자연학으로 나누어진다. 이 분류체계는 약간의 수정을 거쳐 6세기 알렉산드리아 학파의 신플라톤주의 철학자들(Ammonius, David, Elias)을 통해 철학 입문서를 통해 일반화되지만 애초에 이 이론철학의 분류가 신플라톤주의 학파 내에서 보편적인 체계로 자리 잡은 것은 아니다. 6세기 보에티우스의 『이사고게』에 대한 1차 라틴 주석서를 분석해 볼 때 E와는 많은 차이점을 보이는 분류 또한 존재했던 것으로 나타나기 때문이다. 보에티우스는 자신이 참고한 선대의 주석서를 토대로 세 개의 실체(substantiae)에 기반한 이론 철학의 분류를 제안하는데 첫 번째 실체는 신학의 대상 세 번째 실체는 자연학의 실체로 규정하고 가운데 있는 실체, 즉 영혼에 대해서는 침묵한다. 이와 같은 수학의 대상이 생략된 실체(οὐσίαι)에 의거한 분류는 보에티우스와 같은 주석전통을 부분적으로 반영하고 있는 덱시푸스의 증언을 통해 그 출처가 밝혀지는데 양자는 『형이상학』, Λ, 1069a30-1069b3에서 파생된 분류체계를 각자 선보이고 있는 것으로 보인다. 따라서 신플라톤 학파 내에서 E와 Λ에 따른 두 개의 독립적인 이론철학의 분류체계가 공존하였지만 두 체계는 신학과 자연학 사이에 있는 학문과 관련해서 큰 차이를 보이는 만큼 이 두 구절을 조화하는 새로운 해설이 요구되었던 것으로 추정된다. 실로 『범주론』에 대한 6세기 심플리티우스의 주석서에서 E, 1026a8-20과 Λ, 1069a30-1069b3의 조화를 시도한 해석을 반영하는 간접적인 단서를 찾을 수 있다. 그는 보에티우스와 덱시푸스가 영혼으로 묘사한 실체를 『티마이오스』 영혼론을 매개로 수학과 일치시키기 때문이다. 본 논문은 먼저 『형이상학』에 근거한 이론철학의 전승 양상을 4~6세기 신플라톤 주석 전통의 관점에서 아직 학계에 알려지지 않은 이론철학 분류의 여러 변이형들을 보고하고 동시에 아리스토텔레스의 세 개의 실체(οὐσίαι)가 어떻게 지성계 – 영혼계 – 자연계로 구성된 신플라톤 체계로 재해석되고 편입되는지를 서술하고 있다.
The passage that is usually referred to in discussing the tripartition of theoretical philosophy is the Metaphysics E, 1026a8-20. Here, Aristotle divides the theoretical philosophy into theology, mathematics and physics according to two criteria, the mobility and the separability of the objects from the matter. This division, mutatis mutandis, had been adopted and widely disseminated through the Introduction to Philosophy of Greek Neoplatonists such as Ammonius, David and Elias. However, other Neoplatonists have not given their preference to this tripartition based on the book, like Boethius who in his first commentary on Porphyry’s Isagogè exposes another kind of theoretical philosophy. On the basis of older Greek exegetic materials, Boethius proposes a division according to three types of substances (substantiae/ousiai): the first one, intelligible, which is the object of theology; the second, a rational substance or soul, which does not have a corresponding discipline; and the third substance which is identified to the sensible realities, objects of the physics. The source of this strange division can be discovered through a comparative analysis with Dexippus’ Commentary on Aristotle"s Categories, in which he exposes a similar system that probably comes from Porphyrys’ exegesis on the Metaphysics, book Lambda 1069a30-1069b3. Thus, these texts prove that, within the Neoplatonic school, existed two types of tripartition of theoretical philosophy which do not agree with each other on the status of mathematics. That’s why it seems to have existed a controversy, or even an attempt to harmonize these two systems respectively from the book E and Lambda. In fact, one can find the trace of such an attempt in Simplicius" Commentary on the Categories, where he shows a system that identifies the intermediate substance, that is the soul, with mathematics, an interpretation that he borrows, no doubt, from the exegesis of Jamblicus on Plato"s Timaeus. In this context, this article aims to report the historical existence of the tripartition of theoretical philosophy based on the book Lamda, describe the particularity of each kind of division and show the way the aristotelian ousiai integrate the Neoplatonic system ordered in intelligible, souls and sensitive realities.