메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
곽태희 임정하 (고려대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제40권 제2호
발행연도
2019.4
수록면
13 - 24 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional awareness and psychological well-being in adolescents with cognitive emotion regulation strategies as mediators.
Methods: A total of 375 middle and high school students in Seoul and Gyeonggi-do participated. Self-report questionnaires were used to assess their emotional awareness, adaptive and maladaptive emotion regulation strategies, and psychological well-being. The data were analyzed using descriptive statistics, Pearson’s correlations, and regression analyses in PROCESS macro.
Results: First, emotional awareness was related to both cognitive emotion regulation strategies and psychological well-being. Also, adaptive strategies for regulating emotions were strongly related to psychological well-being, while maladaptive strategies were inversely related to psychological wellbeing.
Second, both adaptive and maladaptive emotion regulation strategies partially mediated the link between emotional awareness and psychological well-being in adolescents.
Conclusions: These findings indicate that emotional awareness and cognitive emotion regulation strategies are important factors in improving the psychological well-being of adolescents.

목차

Introduction
Methods
Results
Discussion
References
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0