본 연구는 2020년 2월 22일 처음 도입되는 국가공인맞춤형화장품 조제관리사자격증이 신설되면서 맞춤형 화장품의 인식에 따른 화장품 선호도를 연구하고자 시도되었다. 조사대상자는 광주광역시에 거주하는 20~50대 이상의 일반인 여성 260명을 대상으로 설문지를 조사하였으며, 그중 채택된 234명이 응답한 자료를 통해 맞춤형화장품의 인식과 화장품의 선호도 및 화장품유형, 서비스 정도, 개선점에 대해 알아보고 이를 통한 맞춤형화장품의 인식에 따른 화장품 선호도를 파악하는 것을 목적으로 한다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 맞춤형화장품 인지여부는 ‘들어본 적 있다’ 189명(80.8%), 맞춤형화장품과 일반화장품의 차이점 인식은 ‘인식하고 있다’로 응답한 사람이 178명(76.1%)으로 조사되었으며, 맞춤형화장품의 위험요소는 ‘가격이 비쌀 것 같다’가 103명(44.0%)으로 조사되었으며, 일반화장품 대비 맞춤형화장품의 피부개선효과 인식은 ‘그렇다’가 155명(66.2%), 맞춤형화장품의 적절한 유통기한은 ‘3개월-6개월 미만’이 적절하다고 응답한 인원이 102명(43.6%)으로 나타났다. 이는, 아직까지 맞춤형화장품이 대중성이 떨어지기 때문으로 생각되며 판매처, 가격, 신뢰도 부분에서의 이유로 인지도가 떨어졌기 때문으로 사료된다. 둘째, 맞춤형화장품의 인식에 따른 제품 선호도는 ‘기초라인’ 117명(50.0%), ‘기능성라인’ 79명(33.8%) 으로 나타났으며, 맞춤형화장품과 일반화장품의 차이점에 대한 인식, 차이점을 알지 못하는 이유, 위험요소에 따른 세 가지 요인에서 유의미한 차이를 보였다. 이러한 결과는 화장품의 구매 시 피부상태 개선의 목적과 피부의 적합성이 가장 우선시 되어야 할 요인 때문으로 생각된다. 셋째, 맞춤형화장품의 인식에 따라 선호하는 피부화장품의 유형은 ‘에센스와 크림’이 142명(60.7%)으로 가장 높게 나타났으며 인지경로, 이미지, 피부개선효과 인식의 세 가지 요인에서 유의미한 차이를 나타냈다. 이는 맞춤형화장품의 구매 시 기능성화장품의 선호도가 높은 것을 알 수 있으며, 기능성화장품의 이미지가 의약품의 이미지가 강하기 때문일 것이라 판단된다. 때문에 품질적인 면의 차별화와 피부타입 및 피부상태를 고려하여 제품개발에 힘써야 할 것이라 사료된다. 넷째, 맞춤형화장품 인지여부와, 맞춤형 화장품과 일반화장품의 차이점 인식에서는 ‘환불 관련 서비스’가 각각 71명(30.3%), 60명(33.7%)으로 가장 높게 나타났으며, 인식에 따른 맞춤형화장품의 서비스에 대해서는 맞춤형화장품 인지여부와 맞춤형/일반화장품 차이점 인식에서 유의미한 차이를 보였다. 이러한 결과는 맞춤형화장품의 체계화와 인지도가 높지 않기 때문일 것이라 예상하며, 사용 시 피부에 미치는 부작용을 우려하여 환불관련 서비스에 대한 사항과 사후관리 서비스의 궁금증이 있기 때문일 것으로 생각된다. 다섯째, 맞춤형화장품의 인식에 따른 개선점은 ‘구입의 편리성’이 66명(28.2%)으로 가장 높게 나타났고, 맞춤형화장품의 인식에 따라서는 맞춤형화장품 인지 여부, 맞춤형화장품과 일반화장품의 차이점 인식, 맞춤형 화장품의 위험요소에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 맞춤형화장품의 인지도가 아직까지는 낮은 편이지만 맞춤화장품의 이미지로 인해 화장품 가격이 비쌀 것 같다는 소비자들의 막연한 생각과 화장품 구입 장소의 미흡한 점이 이유일 것이라 생각된다.
This study was intended to investigate the preferences of cosmetic products according to the awareness of customized cosmetics with the new national certification for producer of customized cosmetics established on Feb 22, 2020. This study surveyed 260 women in their 20~50s in Gwangju Metropolitan City to investigate awareness, preference, type, degree of service, and improvements of customized cosmetics through the selected data responded by 234 people and to investigate preferences of cosmetic products according to the awareness of customized cosmetics. The research results are as follows. First, for awareness of customized cosmetics, 189 people(80.8%) responded ‘I have heard’ of customized cosmetics, 178 people(76.1%) responded ‘I am aware of it’ for the difference between customized cosmetics and general cosmetics, 103 people(44.0%) responded ‘I think it would be expensive’ for risk factor of customized cosmetics, 155 people(66.2%) responded ‘yes’ for awareness of skin improvement effects of customized cosmetics compare to general cosmetics, and 102 people(43.6%) responded that ‘3-6 months’ would be appropriate for expiration date of customized cosmetic products. It is considered that it is because customized cosmetics lack popular appeal and because they have low recognition in distributor, price, and reliability. Secondly, for product preference according to the awareness of customized cosmetics, 117 (50.0%)people responded ‘basic skin care products’ and 79 people (33.8%) responded ‘functional skin care products,’ and awareness of difference between customized cosmetics and general cosmetics, the reason for not recognizing the difference, and risk factors showed a significant difference. It is considered that the intention to improve skin condition and appropriateness for skin are the factors that should be the first priorities when purchasing cosmetics. Thirdly, for the type of cosmetics that respondents preferred according the awareness of customized cosmetics, ‘essence and cream’ was the highest with 142 people(60.7%), and recognition path, image, and awareness of skin improvement effect showed a significant difference. This signifies that preference of functional cosmetics is high when purchasing customized cosmetics, and it is considered to be because functional cosmetics have a strong image of medical supplies. Therefore, it is considered that they need to put effort in developing products by considering quality differentiation, skin type, and skin condition. Fourthly, for awareness of customized cosmetic products and awareness of difference between customized cosmetics and general cosmetics, ‘refundrelated service’ was the highest of 71 people(30.3%) and 60 people(33.7%), and for service of customized cosmetics according to awareness, awareness of customized cosmetics and awareness of difference between customized and general cosmetics showed a significant difference. It is expected to be because systematization and awareness of customized cosmetics are not high, and because there are questions about refund-related service and follow-up service for fear of side effects on the skin after use. Fifthly, ‘convenience of purchase’ of 66 people (28.2%) was the highest for improvements according to the awareness of customized cosmetics, and it was identified that there is a significant difference between awareness of customized cosmetics, awareness of difference between customized cosmetics and general cosmetics, and risk factors of customized cosmetics. It is considered to be because of a vague notion of consumers that customized cosmetics are expensive because of the image even though the awareness of customized cosmetics is still low and because of unsatisfactory purchasing place of cosmetics.