이 연구는 대학체육 실기수업에 대면과 비대면을 모두 경험한 학생들로부터 대면 수업과 온라인수업의 학습 효율성을 비교 분석하는데 그 목적이 있다. 최근 대학체육 실기수업의 학습 효율성과 수요자 측면에서 만족도의 논의가 필요하다고 판단하였다. 대학체육 실기수업의 효율성 및 만족도에 관한 선행연구들은 온라인 원격수업에만 주로 초점이 맞추어져 대면 수업과 비대면 수업의 양방향 · 접근은 미흡하였다. 학습 효율성의 측정 변인으로 학업 성취목표지향성을 설정하였으며 수업의 질(대면/온라인), 수업 만족도, 수업몰입과의 경로관계를 탐색하였다. 이 연구의 대상자는 서울 소재 모대학교의 2020학년도 1학기부터 2021학년도 1학기 중까지 전공 및 교양체육 실기수업을 수강한 경험이 있는 학생들이였다. 그 중 대면수업과 온라인수업 모두를 수강한 경험이 있는 학생들로 선정하였다. 234명을 비확률표본추출법 중 편의표본추출법을 이용하여 표집 하였으며, 자료로서 신뢰도가 떨어지는 설문지는 제외하고 171명(73.1%)을 최종 분석에 사용하였다. 학생들이 인지하는 대면 수업과 온라인수업의 질, 수업만족, 수업몰입, 학업 성취목표지향성 간의 구조적관계는 큰 차이는 나타나지 않았다. 대학체육 실기수업의 대면과 온라인을 모두 경험한 학생들의 수업의 질, 수업만족, 수업몰입, 학업 성취목표지향성의 구조관계에서 두드러진 하나의 특징은 온라인수업에서 학생들의 정보탐색, 수업준비, 이해정도, 수업목표, 수업내용관심이 수업 성취의욕을 높이고 수업의 자신감과 성취목표 의식을 명확하게 하는 것으로 나타났다. 대면수업에서 수업의 질은 수업만족과 수업몰입에 긍정적인 영향을 미쳤으며 학업 성취목표지향성에는 유의한 영항을 미치지 못했다. 또한 수업몰입과 학업성취목표지향성의 관계도 통계적으로 유의한 관련성이 입증되지 않았다. 수업만족은 수업의 질과 학업 성취목표지향성 사이에서 완전 매개변인의 역할을 하는 것으로 나타났다. 온라인수업에서 수업의 질은 수업만족과 수업몰입에 긍정적인 영향을 미쳤으며 학업 성취목표지향성에는 유의한 영향을 미치지 못했다. 수업만족과 수업몰입은 학업 성취목표지향성에 긍정적 영향을 미쳤다. 수업만족과 수업몰입은 수업의 질과 학업 성취목표지향성 사이에서 통계적으로 유의한 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to compare and analyze the learning efficiency of face-to-face and online classes from students who have experienced both face-to-face and online physical activity classes in a university. Recently, the discussions on the learning efficiency of physical activity classes and satisfaction of students in college are needed. Prior studies on the efficiency and satisfaction of college physical education class focused mainly on online remote classes, so bidirectional access to face-to-face and non-face classes was insufficient. As a measure of learning efficiency, academic achievement goal orientation was set and the path relationship with quality of class (face-to-face/on-line), class satisfaction, and class immersion was explored. The subjects of the study were students who had taken physical activity classes in major and liberal arts from the first semester of 2020 to the first semester of 2021, at a university in Seoul. The students with experience in both face-to-face and online classes were selected. 234 students were sampled using convenience sampling among non-probability methods, and 171(73.1%) excluding questionnaires with low confidence were used in the final analysis. There was no difference in the structural relationship between face-to-face and online class on quality of class, class satisfaction, class immersion, and academic achievement goal orientation. One feature that stands out in the quality of classes, class satisfaction, class immersion, and academic performance orientation of students who have experienced both face-to-face and online class was that in online class, students’ information search, class preparation, level of understanding, class goals, and class content interests were found to increase class achievement motivation and to clarify class confidence and awareness of achievement goals. In face-to-face class, the quality of class had a positive impact on class satisfaction and immersion, and had no significant impact on academic achievement goal orientation. In addition, the relationship between class immersion and academic achievement goal orientation has not proved statistically significant. Class satisfaction has been shown to play a full mediator role between class quality and academic achievement goal orientation. The quality of class in online class has had a positive impact on class satisfaction and immersion, and has not had a significant impact on academic achievement goal orientation. Class satisfaction and immersion have had a positive impact on academic achievement goals. Class satisfaction and immersion have been shown to have a statistically significant full-mediation effect between the quality of class and the academic achievement goal orientation.