2015 개정 교육과정 범교과 학습 주제는 10개이며, 2022 개정 교육과정에서도 동일하게 제시될 예정이다. 2022 개정 교육과정에서는 범교과 학습 주제와 관련한 내용을 교과목 성취기준에 반영하는 것을 각론 개발 방향으로 제시하였다. 범교과 학습 주제와 관련하여 한문과는 타 교과와 연계하여 융합 수업을 진행할 수 있다. 한문 교과서에 제시된 다양한 제재는 범교과 학습을 위한 제재로 활용 가능한 내용이 다수이다. 또한, 한문과 단독으로도 수업이 가능하다. 본고에서는 범교과 학습 주제 중 독도와 관련한 내용을 살펴본다. 독도 교육은 대부분 사회과에서 다루고 있지만, 한문과는 한문 기록으로 접근하여 실증적인 측면에서 독도 교육을 가능하게 한다는 차별성이 있다. 독도와 관련하여 대부분의 교과서에서 ?吾遺稿 의 글을 제재로 취하고 있으며, 이외에 世宗實錄地理志 , 萬機要覽 , 逸士遺事 등의 글에서 제재를 취하고 있다. 단원명을 통해 ‘땅’, ‘영토’를 핵심어로 설정하였음을 알 수 있으며, 학습 목표에는 ‘글의 풀이’, ‘내용과 주제’ 등의 한문과 교육과정에 제시된 성취기준을 제시할 뿐만 아니라, ‘영토의 소중함’, ‘자주정신’, ‘국토의 중요성’, ‘나라 사랑’ 등의 내용도 포함하고 있다. 독도 알리기, 독도의 지리 등과 관련한 수업 활동이 제시되어 있으며, 이는 에듀넷 홈페이지의 독도 교육 관련 활동 자료와도 유사하다. 또한, 독도에 대한 추가적인 정보를 습득할 수 있는 읽을거리도 제시하고 있다. 독도 관련 수업은 맥락을 이해하고 접근하여야 한다. 한문과의 독도 교육은 실증적 근거, 선인들이 남긴 기록의 가치 등에 대하여 인식하는 방향으로 실시한다면 다른 교과와는 차별화되고 특화된 독도 교육을 실시할 수 있을 것이다.
A total of 10 main subjects consist of curricular learning of the revised curriculum 2015. The same method as this will be applied in the revised curriculum 2022. The revised curriculum 2022 presented contents as to main subjects about curricular learning as the criteria of curricular achievements and the learning direction. Regarding curricular learning- based main subjects, Chinese classics studies can involve convergence study in linkage with other curricular learning. A wide range of subject matters contained in Chinese classics textbook can be utilized as materials for curricular learning, enabling class of single Chinese classics. In this regard, this study will examine the details of Dokdo Island as one of main subjects of curricular learning. Education about Dokdo Island is covered in social studies. However, this education involves a differential in that it enables education about Dokdo Island, in the practical aspect, by approaching Chinese classics studies based on record of Chinese classics. Concerning Dokdo Island, most textbooks adopt as the subject matters an essay of ?吾遺稿 , 世宗實錄地理志 , 萬機要覽 , 逸士遺事 and others. Each unit shows that "land,' and 'territory' can be selected as the key word. The learning objective not only includes the criteria of achievements presented in Chinese classics curriculum on 'Interpretation of Essay', and 'Content and Subject' but also details of "Value of Territory,' 'Sovereignty,' 'Importance of National Territory,' 'Love for Nation,' etc. Educational activity as to announcement on Dokdo Island, Dokdo Graphy is included. This is also found in materials for educational activity of Dokdo Island on the Edunet Website. Besides, reading materials for additional information about Dokdo Island are provided. As far as Dokdo class is concerned, contexts must be understood and approached. If Dokdo education is provided under the direction of cognizing about substantive evidence and value of record that ancestors had left, differentiated and specialized Dokdo education compared to other curricular learning would be provided.