본 연구의 목적은 선행연구 및 사회적 변화를 토대로 기존 S대학교의 학습역량의 정의 및 세부역량을 명료화하고, 관련 진단도구를 개발함으로써 학생들의 학습역량을 강화할 수 있는 기반을 마련하는 것이다. 연구문제를 해결하기 위해 선행연구를 분석하고 S대학의 특성을 반영한 학습역량 요인 모형구성 및 조작적 정의를 검토하였으며, 설정한 구인과 조작적 정의에 적합한 문항을 개발하였다. 내용타당도는 내용전문가 5인으로 구성된 전문가 집단에게 2회에 걸쳐 시행하였다. 또한 학습역량 구성요인 및 정의에 대한 타당성, 개발된 예비문항의 타당성에 대한 검증을 실시하였다. 또한 본교 재학생들을 대상으로 안면타당도 검증을 거쳐 예비문항을 도출하였다. 본 연구에서 도출된 예비조사 문항은 총 71문항으로, 사고능력 15문항, 자기학습관리 26문항, 학습참여 15문항, 정보활용 15문항이다. 개발된 예비검사의 문항이 구인을 제대로 측정하고 있는가를 확인하기 위해 설문을 통해 예비조사를 실시하였으며, 중복응답과 무작위 응답을 제외한 총 537명의 응답을 사용하여 IRT 기반 개별 문항분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 등의 분석을 통해 문항의 적합성을 살펴보았다. 그 결과 사고능력 13문항(비판적 사고 7문항, 창의적 사고 6문항), 자기학습관리 21문항(학습동기 7문항, 정서적 자기조절 7문항, 목표관리 7문항), 학습참여 12문항(개인적 참여기술 5문항, 협력적 참여기술 7문항), 정보활용 14문항(정보수집 및 분석 7문항, IT 기술활용 7문항)으로 총 60문항이 선정되었다. 본 연구의 결과는 S대학교뿐만 아니라 대학생 학습역량 진단 도구를 개발하고자 하는 대학 및 기관의 도구 개발에 도움이 될 수 있다. 나아가 본 도구를 활용하여 교과 및 비교과에서 역량기반 교육과정 개발과 개인의 역량 개선을 돕는 기초 정보를 제공하는데 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to clarify the definition and specific competencies of learning based on previous research and societal changes at S University, and to establish a foundation for enhancing students’ learning competencies by developing relevant diagnostic tools. To achieve this aim, an analysis was conducted upon previous studies and the construction of a competency factor model specific to S University was considered, taking into account the university’s characteristics. Items were developed for the defined factors and content validity assessments were conducted through two rounds of expert evaluations by a panel of five content experts. Furthermore, validity checks on the competency factors, definitions and preliminary items were performed, as well as face validity checks among current students at the university to derive preliminary items. The preliminary survey items derived in this study consisted of a total of 71 items, including 15 items related to critical thinking, 26 items related to self-directed learning management, 15 items related to learning participation, and 15 items related to information utilization. To confirm whether the items in the developed preliminary assessment measured the intended competencies, a preliminary survey was conducted through a questionnaire. The appropriateness of the items was examined through item response theory (IRT) based individual item analysis, exploratory factor analysis, and confirmatory factor analysis, using responses from a total of 537 participants, excluding duplicate and random responses. As a result, 60 items were selected, including 13 items related to critical thinking (7 items for critical thinking, 6 items for creative thinking), 21 items related to self-directed learning management (7 items for learning motivation, 7 items for emotional self-regulation, 7 items for goal management), 12 items related to learning participation (5 items for individual participation skills, 7 items for collaborative participation skills), and 14 items related to information utilization (7 items for information collection and analysis, 7 items for IT skill utilization). The findings of this study are expected to be beneficial not only for S University but also for other universities and institutions aiming to develop tools for diagnosing the learning competencies of college students. Furthermore, this tool can be used to provide foundational information that supports competency-based curriculum development and individual competency improvement in both academic and non-academic contexts.