이 연구는 빅데이터 분석을 통해 초등학생 태권도 연구와 관련된 연구동향을 분석하여 4차 산업혁명 이후 다가올 미래를 대비하기 위해 방향과 비전을 모색하는 것이다. 이를 위해 국내 학술지에 등재된 2003년부터 2022년까지 등재된 학술논문 265편을 수집하여, 수집된 자료를 텍스톰을 활용하여 텍스트마이닝 분석을 통해 빈도분석 및 TF-IDF 분석, 연결중심선 분석, CONCOR 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생 태권도 관련 빈도분석에서는 수련, 영향, 차이, 유의, 학생, 분석 등의 순서로 나타났다. 그리고 초등학생과 학년별 특성을 보여주는 ’초등학교’, ‘학년’, ‘학교, ’초등‘ 등과 같은 단어들은 높은 빈도를 보였으며, 태권도 프로그램에 관련된 ’프로그램‘, ’훈련‘, ’신체‘, ’교육‘, ’운동‘ 등과 단어들도 나타났다. 이는 TF-IDF 가중치 분석에서도 빈도분석과 유사한 결과가 나타났다. 둘째, 초등학생 태권도 관련 중심선 분석에서 ’수련‘, ’영향‘, ’차이‘, ’유의‘, ’학생‘, ’분석‘ 등과 같은 단어들이 다른 단어들과 네트워크상 연결 관계가 높은 것으로 나타났다. 또한 태권도 프로그램과 관련된 단어들이 ’신체‘, ’훈련‘, ’교육‘, ’운동’과 같은 단어들이 연결중심선이 높은 것으로 보인다. 셋째, 초등학생 태권도 관련 CONCOR 분석에서 3개의 군집이 형성되었으며, ’프로그램 효과‘, ’학교 속 태권도‘, ’한쪽으로 치우친 연구’ 라고 명명하였다. 후속 연구에서는 초등학생 태권도 관련 연구의 구성내용 및 프로그램을 바탕으로 하는 다양하고 다각적인 연구와 양적, 질적, 혼합연구를 통해 연구내용에 대해 심도 있는 연구가 필요할 것으로 보인다.
This study seeks direction and vision to prepare for the future after the 4th industrial revolution by analyzing research trends related to elementary school taekwondo research through big data analysis. To this end, 265 academic papers published in domestic journals from 2003 to 2022 were collected, and the collected data were subjected to text mining analysis using textome, frequency analysis, TF-IDF analysis, connection centerline analysis, and CONCOR analysis. It has been done. did The results of the study are as follows. First, in the frequency analysis related to elementary school Taekwondo, training, influence, difference, significance, student, and analysis appeared in the order. In addition, words such as 'elementary school', 'grade', 'school', and 'elementary school', which show the characteristics of elementary school students and grades, showed high frequency, and 'program', 'training', 'physical', and 'education' related to Taekwondo programs. , 'Exercise', etc. also appeared. This was similar to the frequency analysis in the TF-IDF weight analysis. Second, in the analysis of the center line related to elementary school students' Taekwondo, words such as 'training', 'influence', 'difference', 'significance', 'student', and 'analysis' were found to have a high network connection with other words. In addition, words related to Taekwondo programs such as 'body', 'training', 'education', and 'exercise' seem to have a high connection center line. Third, three clusters were formed in the CONCOR analysis related to elementary school students' Taekwondo, and they were named 'Program Effect', 'Taekwondo in School', and 'Study biased to one side'. In follow-up research, it is necessary to conduct in-depth research on the contents of research through various and diversified studies based on the contents and programs of elementary school Taekwondo-related studies, as well as quantitative, qualitative, and mixed studies.