미래의 간호사가 될 간호대학생의 환자의 존엄성을 지키고 환자에게 최상의 간호를 제공하기 위해 갈등상황에게 바른 결정을 내리기 위해 생명의료윤리의식, 공감능력, 비판적 사고성향이 필요하다. 본 연구는 간호대학생의 생명의료윤리의식, 공감능력, 비판적 사고성향간의 관계를 확인하여 생명의료윤리의식의 긍정적인 확립을 위한 효과적인 교육전략의 기초자료를 제공하고자 한다. 연구 대상자는 G시에 간호학과 2, 3학년에 재학 중인 185명이다. 생명의료윤리의식과 공감능력 및 비판적 사고성향간의 관계를 규명하기 위한 서술적 상관관계연구이다. 자료수집 기간은 2021년 9월 27일부터 10월 8일(12일간)이었다. 자료 분석은 SPSS 26.0프로그램으로 분석하였다. 대상자의 일반적 특성은 평균과 표준편차, 빈도, 백분율로 구하였다. 대상자의 생명의료윤리의식, 공감능력, 비판적 사고성향은 평균과 표준편차를 구하였으며 대상자의 일반적 특성에 따라 생명의료윤리의식, 공감능력, 비판적 사고성향의 차이는 독립표본 t-검정(Independent t-test), 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)으로 확인하였다. 대상자의 생명의료윤리의식, 공감능력, 비판적 사고성향의 관계는 피어슨 상관계수(Pearson’s correlation coefficient)로 분석하였다. 간호대학생의 생명의료윤리의식은 2.86(4점 척도)로 하위영역으로 신생아 생명권이 가장 높고, 태아의 생명권, 안락사가 낮았다. 공감능력은 3.74(7점 척도), 비판적 사고성향 3.54(5점 척도)로 나타났다. 일반적 특성에 따른 생명의료윤리의식은 연령(t=3.71, p= .01), 공감능력은 연령(t=2.93, p= .04), 간호학과 지원동기(F=2.89, p= .02), 전공만족도(F=4.08, p= .01)이었다. 비판적 사고성향은 전공만족도(F=3.40, p= .01)이었다. 생명의료윤리의식과 공감능력(r= .16, p= .03), 생명의료윤리의식과 비판적 사고성향(r= .15, p= .05), 공감능력과 비판적 사고성향(r= .51, p< .01)간의 정적 상관관계를 나타냈다. 간호대학생은 생명의료윤리의식에 대한 긍정적인 확립을 위한 간호교육 전략으로 대상자와의 의사소통 및 경청을 통한 공감능력 증진교육과 다양한 영역에서의 윤리적 딜레마 같은 사례를 토대로 비판적 사고성향을 다루는 교육이 제공되어야 할 필요가 있다.
This study aims to provide basic data for an effective educational strategy to positively establish biomedical ethics by confirming the relationship between nursing students" biomedical ethics, empathy, and critical thinking tendencies. The subjects were 185 second- and third-year nursing students in G City. This is a descriptive correlational study to determine the relationship between biomedical ethics awareness, empathy ability, and critical thinking tendency. The data collection period was from September 27 to October 8, 2021(12days). Data analysis was done using SPSS 26.0 program. The general characteristics of the subjects were calculated as mean, standard deviation, frequency, and percentage. The mean and standard deviation were calculated for biomedical ethics awareness, empathy ability, and critical thinking tendency among subjects. Independent t-test, one-way ANOVA. The relationship between the subject"s biomedical ethics awareness, empathy ability, and critical thinking tendency was analyzed using Pearson"s correlation coefficient. Nursing students" biomedical ethics awareness was 2.86, with the highest for the newborn"s right to life, and the lowest for the fetus"s right to life and euthanasia. Empathy ability was 3.74, and critical thinking ability was 3.54. According to general characteristics, awareness of biomedical ethics was related to age (t=3.71, p= .01), empathy ability was related to age (t=2.93, p= .04), and motivation to apply to nursing school (F=2.89, p= .02). major satisfaction (F=4.08, p= .01). Critical thinking tendency was related to major satisfaction (F=3.40, p= .01). Biomedical ethics awareness and empathy (r= .16, p= .03), biomedical ethics awareness and critical thinking tendency (r= .15, p= .05), empathy ability and critical thinking tendency (r= .51, p< .01), showing a positive correlation between the two. As a nursing education strategy to establish a positive awareness of biomedical ethics, to improve empathy through communication and listening to subjects and to deal with critical thinking tendencies based on cases such as ethical dilemmas in various areas. There is a need to be.