메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
한진화 (북경외국어대학)
저널정보
성균관대학교 유교문화연구소 Journal of Confucian Philosophy and Culture Journal of Confucian Philosophy and Culture Vol.29
발행연도
2018.2
수록면
91 - 112 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Two ardent debates over the Mencian theory of human nature were launched by sinologists in the late nineteenth century, a period of missionary sinology, and in the late twentieth century, a period of professional sinology. In the first debate, James Legge articulates the value of the Mencian theory of human nature from Bishop Butler’s view of conscience. He interprets Mencius’ “goodness of human nature” as “human nature towards good.” However, Davelle Sheffield criticizes that Mencius and Legge both deny the grace of God. The second debate focuses on the divergence between Roger T. Ames’ culturalism and Irene Bloom’s theory of common human nature. Such divergence is deeply rooted in both sides’ differing attitudes towards democracy and human rights. Despite different strategies and tactics, the two debates are closely related to each other in terms of their core concepts, which can be traced back to the Catholic churches’ different understandings of Mencius’ conception of human nature over 400 years ago.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-090337683