연구배경 : 중년기는 심리적, 사회적 변화로 인해 외로움과 우울을 겪는 시기이다. 그러나 이를 해소하기 위한 사회적 지원과 관심은 부족한 실정이다. 최근, 버추얼 휴먼은 실제 사람과 유사한 상호작용을 제공할 수 있는 기술로 주목받고 있다. 친밀한 관계나 사회적 관계가 단절된 외로운 사람들은 현실 세계에서의 상호작용이 어려워 버추얼 휴먼과 같은 AI 에이전트와의 상호작용을 대인 커뮤니케이션의 대체 수단으로 사용할 수 있다. 이에 따라, 본 연구에서는 중년기의 외로움을 지원하기 위해 버추얼 휴먼과 수용자 간의 상호작용을 높이는 요인에 집중 하여, 효과적인 버추얼 휴먼 페르소나 설계 가이드를 제안하고자 한다. 연구방법 : 본 연구는 중년 외로움과 버추얼 휴먼의 관계를 조사하기 위해 문헌 연구를 기반으로 연구 모형과 문제를 설정하였다. 이후, 파일럿 인터뷰를 통해 실험 자극물을 제작하고 온라인 설문조사를 통해 실험을 진행 하였다. 통계적 방법을 통한 분석 결과, 버추얼 휴먼의 인간 유사성(시각적, 정신적 유사성)이 중년의 의사사회적 상호작용 및 외로움(정서적, 사회적 외로움)에 미치는 영향을 평가하였으며, 의사사회적 상호작용의 매개 효과와 매력성(호감도, 유사성)의 조절 효과를 분석하였다. 연구결과 : 실험연구를 통한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 인간 유사성이 높은 버추얼 휴먼은 중년의 외로움 완화에 긍정적인 영향을 미치지만, 시각적 유사성이 지나치면 불쾌감을 유발할 수 있다. 따라서 사람과 닮은 외형(시각적 유사성)보다는 유대감 혹은 사회적 관계의 대안으로서 버추얼 휴먼의 화법(정신적 유사성)이 중요한 요인이다. 둘째, 높은 인간 유사성의 버추얼 휴먼은 중년과의 의사사회적 상호작용에 긍정적인 영향을 미친다. 또한 버추얼 휴먼과의 의사사회적 상호작용은 외로움 완화의 핵심 요인으로, 인간 유사성과 외로움 완화 간의 매 개 역할을 한다. 셋째, 중년과 버추얼 휴먼의 가치관(지각된 유사성)이 유사할수록 두 관계의 의사사회적 상호작용이 높아져 정서적 외로움 완화에 긍정적인 영향을 미친다. 종합하면 정신적 지원 버추얼 휴먼 페르소나 설계 시 인간과의 정신적 유사성과 수용자와의 지각된 유사성이 중요하며, 수용자의 외로움의 원인에 따라 개인화 할 수 있는 세밀하고 구체화된 페르소나 설계 시스템이 필요하다. 결론 : 본 연구는 중년의 외로움의 원인에 따라 버츄추얼 휴먼의 외형(시각적 특성), 화법(언어적 특성), 가치관(지각된 유사성) 등 각 단계별 고려해야 할 핵심 요인들을 중심으로 페르소나 설계 가이드를 제시함으로써 향후 버추얼 휴먼이 정신적 지원 서비스에서 실질적으로 활용될 수 있는 이론적, 실무적 토대를 제안하였다. 향후, 본 연구가 정신적 지원 분야에서 버추얼 휴먼의 활용 가능성을 넓히고, 의사소통이 중요한 다양한 분야의 버추얼 휴먼 설계전략 수립 시 효과적으로 활용될 수 있기를 기대한다.
Background : Midlife can beisa period of loneliness and depression because of psychological and social changes. However, social support and attention to alleviate these issues are lacking. These daysPresently, virtual humans have gained attention as a technology capable of providing interactions similar to those with real people. Lonely individuals who are disconnected from friendships or social relationships are having a hard time in real-life interaction, so theyand can use AI agents, such as virtual humans, as a viable alternative to face-to- face communication. Therefore, this study aims to propose an effective virtual human persona design guide by focusing on factors that enhance interactions between virtual humans and users to support loneliness in midlife. Methods : This study established a research model and questions based on a literature study to investigate the relationship between midlife loneliness and virtual humans. Subsequently, a pilot interview was conducted to create experimental stimuli, and an online survey was used to carry out the experiment. The results of statistical analysis not only evaluated the impact of the virtual human’s human likeness (visual and psychological similarity) on midlife parasocial interactions and loneliness (emotional and social loneliness) but also analyzed the mediating effect of parasocial interactions and the moderating effect of attractiveness (likability and similarity). Results : First, virtual humans with high human likeness positively affect the alleviation of midlife loneliness, but excessive visual similarity can cause discomfort. Therefore, rather than resembling a human in appearance (visual similarity), the virtual human’s manner of speech (psychological similarity) is a crucial factor as an alternative for building bonds or social relationships. Second, virtual humans with high human likeness positively influence parasocial interactions with midlife individuals. Additionally, parasocial interactions with virtual humans are a key factor in alleviating loneliness, serving as a mediator between human likeness and the reduction of loneliness. Third, the more similar the values (perceived similarity) between midlife individuals and virtual humans, the higher the level of parasocial interactions, which positively impacts the alleviation of emotional loneliness. In summary, when designing virtual human personas for psychological support, psychological similarity with humans and perceived similarity with the recipient are important. A detailed and specific persona design system that can be personalized according to the causes of the recipient’s loneliness is necessary . Conclusions : This study proposes a persona design guide for virtual humans by focusing on the key factors that need to be considered at each stage, such as appearance (visual characteristics), manner of speech (linguistic characteristics), and values (perceived similarity), according to the causes of midlife loneliness. This offers a theoretical and practical foundation for the effective utilization of virtual humans in mental support services. It is anticipated that this research will expand the possibilities for using virtual humans in the field of mental support and will be effectively applied in establishing design strategies for virtual humans across various communication- focused fields .