메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선 (공주교육대학교) 강성우 (청주교육대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제74호
발행연도
2025.1
수록면
249 - 275 (27page)
DOI
10.17002/sil..74.202501.249

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the effectiveness of learning contracts and ChatGPT in promoting self-directed English writing among 23 pre-service elementary school teachers. It addresses three research questions: (1) the effects of learning contracts and ChatGPT on self-directed English writing, (2) the correlation between learning contract implementation and writing performance, and (3) the utility of ChatGPT as a supplementary tool. Over the 15-week period, data were collected from pre- and post-questionnaires, essays, learning contracts, and transcribed writing conferences. Results showed that learning contracts facilitated goal setting and sustained motivation, with 69.6% of participants achieving their objectives. Learning contract implementation correlated positively with post-test scores (self-evaluation: r = .54; teacher evaluation: r = .53), and frequent implementation was linked to improvement (r = .36). The students responded that they received the most help from ChatGPT in vocabulary, grammar, and sentence construction. While barriers like busy schedules were noted, findings suggest that learning contracts and ChatGPT together effectively support self-directed writing.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 결과분석 및 논의
5. 결론 및 제언
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092330034