메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송영명 (대구대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제37권 제1호(통권 제133호)
발행연도
2025.2
수록면
166 - 179 (14page)
DOI
10.13000/JFMSE.2025.2.37.1.166

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the impact of professor-student interaction on students' institutional commitment and investigates the mediating effects of satisfaction with major classes and academic achievement. Data from 32,000 university students, collected in 2022 by the Korea Educational Development Institute (KEDI), were analyzed using SPSS 25.0 and PROCESS macro 4.2. The results reveal that professor-student interaction significantly and positively influences students' institutional commitment, with satisfaction with major classes and academic achievement serving as crucial mediating factors. Notably, the indirect effect of satisfaction with major classes is found to be stronger than that of academic achievement. These findings underscore the importance of enhancing the quality of major classes as a key strategy for strengthening students' institutional commitment and promoting their academic success. The study contributes to the understanding of the complex relationships between professor-student interaction, class satisfaction, academic achievement, and institutional commitment in higher education settings.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092494140