메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
한현우 (동서대학교) 이수민 (부산대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제35권 제2호(통권 제122호)
발행연도
2023.4
수록면
246 - 259 (14page)
DOI
10.13000/JFMSE.2023.4.35.2.246

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Online classes have become a major teaching method for higher education during the COVID-19 pandemic. However, colleges mainly implemented face-to-face classes such as training and apprenticeship education before COVID-19, and lacked preparation for online classes compared to universities. Unexpected full-scale online classes showed low educational effects and satisfaction and as a result, the overall educational competitiveness of colleges is deteriorating, with students dropping out. In this context, the purpose of this study is to confirm the effect of students’ low dropout intention and in-depth learning approaches on online class satisfaction and verify the mediation effect of teaching presence. As a result, it was confirmed that students’ low dropout intention, in-depth approaches to learning, and teaching presence had significant effects on class satisfaction. Also, teaching presence had partial mediating effects in the both relationships between low dropout intention and online class satisfaction, and between in-depth learning approach and online class satisfaction. The research results show that the more teaching presence is mediated in college students’ learning and dropout, the higher class satisfaction can be, and that instructional design is necessary for the effect and satisfaction of online classes.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 논의 및 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0