메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
柳徹 (전남대학교) 金順槇 (전남대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第76輯
발행연도
2018.2
수록면
5 - 25 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to examine the actual situation of geography education in Korean primary schools during the beginning of the Japanese occupation when a geography course did not exist in primary schools.
At the beginning of the Japanese occupation, the Japanese Government-General of Korea did not include geography in primary schools; it was included only after the primary education system was revised. However, after carefully monitoring and examining the contents of the “Elementary Geography Supplementary Textbook” and the “Teaching Guidebook on Geography” compiled in 1920, basic knowledge provided to Japanese students and knowledge about the excellence of imperial Japan were taught through the “Elementary Japanese Textbook” in the Japanese course, even though a geography course did not exist.
In other words, geography education at the beginning of the Japanese occupation included contents that influenced Koreans in an indirect manner. Moreover, by combining it with the core curriculum of the Japanese course, geography education was smoothly implemented without being included as a separate subject in order to justify the Japan-Korea Annexation Treaty.

목차

1. 들어가며
2. 강점초기 기능과목의 도입과정
3. 일본어 교과목에 편입된 지리교육
4. 나오며
참고문헌
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-913-001770551