메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최금희 (춘해보건대학교) 홍민주 (국립경남과학기술대학) 권수혜 (고신대학교)
저널정보
한국기본간호학회 기본간호학회지 기본간호학회지 제26권 제2호
발행연도
2019.5
수록면
107 - 116 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to identify factors with nursing students’s confidence in performing fundamental nursing skills. The focus was on professionalism and self-efficacy. Method: For the sample 258 fourth graders of nursing students were recruited in two universities located in Gyeongnam or Ulsan. Data were analyzed using t-test, Pearson’s correlation coefficients, and hierarchical multiple regression. Results: The mean score for confidence in performing fundamental nursing skills was 3.71±0.58. Nursing professionalism and self-efficacy were positively correlated with confidence in performing fundamental nursing skills. Analysis using multiple regression showed that 27% of factors predicting confidence in performance of fundamentals of nursing practice (F=16.43, p<.001) included nursing professionalism (β=.37, p<.001), self-expression (β=.15, p=.009), and self-efficacy (β=.14, p=.029). Conclusion: Findings show that nursing professionalism is one of the major factors influencing confidence in performing fundamental nursing skills. In order to improve the confidence in performing fundamental nursing skills, it is necessary to establish effective educational strategies that firmly enhance nursing professionalism and improve self-efficacy in nursing students.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의
결론
REFERENCES

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0