본 연구는 교육과정 실행도별 특수학교 교사의 교사 및 학교 특성의 차이와 교사 및 학교 특성이 특수학교 교사의 교육과정 실행에 미치는 영향력을 분석하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 본 연구는 전국 59개 특수학교와 해당학교의 특수교육 교사 366명의 설문조사를 기술통계, 분석, 일원분산분석, 다층분석으로 분석하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수학교 교사는 교육과정 비실행 교사가 가장 많고 초기실행, 소극적 실행, 적극적 실행 순으로 교육과정을 많이 실행하나, 특수학교 교사의 교육과정 실행도는 교사특성의 교사사고, 교직경력, 학력과 학교특성의 교육과정 재량권, 학교자원, 학교풍토에 따라 차이를 나타내었다. 둘째, 교사특성이 학교특성보다 교육과정 실행도에 미치는 영향력이 더 크고, 교육과정 실행도별로 교사 및 학교 특성이 교사의 교육과정 실행에 미치는 영향력은 다른 것으로 밝혀졌다. 적극적 실행 교사는 교사사고와 학교자원에 영향을 받고, 초기실행 교사는 교사사고의 영향만을 받는 것으로 나타났으며, 소극적 실행 교사는 교사사고보다 설립형태의 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났고, 비실행 교사는 성별, 교직경력, 설립형태의 영향을 받는 것으로 나타났다. 즉, 특수학교 교사는 교육과정 실행에서 비실행 교사가 가장 많고 교육과정 실행도별로 교사 및 학교 특성은 차이가 있으며 특수학교 교사의 교육과정 실행도는 학교특성보다 교사특성에 더 많이 영향을 받는다. 따라서 교사사고, 교직경력 등의 교사특성 요인이 설립형태, 학교자원 등의 학교특성 요인보다 교육과정 실행에 더 중요한 요인이라 할 수 있다.
The purpose of this study was to analyze the curriculum’s levels of use of special school teachers, the difference of teachers and schools characteristics by curriculum’s levels of use of special school teachers, and the effect of teachers and schools characteristics on the curriculum’s levels of use of special school teachers. This study selected 366 special school teachers from 59 special schools through stepwise sampling, conducted a survey with 「A Survey on the Factors of the Implementation of the Curriculum of Special School Teachers」and 「A Survey on the Curriculum’s Levels of Use of Special School Teachers」 developed by the researcher, and analyzed them through descriptive statistics, analysis, one-way ANOVA, and multi-level analysis. The results of this study were as follows. First, the special school teachers indicated the most non-implementation, followed by early implementation, passive implementation, and active implementation on curriculum’s levels of use. And there was a difference in teachers and schools characteristics between the special school teacher groups by the curriculum’s levels of use. Second, the effect of teacher characteristics on special school teachers by the curriculum’s levels of use was bigger than the effect of school characteristics, and the effect of teacher and school characteristics was different according to the group of special school teachers by the curriculum’s levels of use. In conclusion, the special school teachers indicated the most non-implementation on curriculum’s levels of use, there were differences in the teacher characteristics and school characteristics on the curriculum’s levels of use, and the effect of teacher characteristics was bigger than the effect of school characteristics. So Teacher characteristics such as teacher thinking and career etc. are more important factors than school characteristics such as establishment type and school resource etc. on curriculum’s levels of use.