메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
원흥재 양성병 (경희대학교) 김형수 (한성대학교)
저널정보
한국인터넷전자상거래학회 인터넷전자상거래연구 인터넷전자상거래연구 제19권 제3호
발행연도
2019.6
수록면
265 - 283 (19page)
DOI
10.37272/JIECR.2019.06.19.3.265

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Korean mobile communications service providers are switching their axis of competition towards the retention of their own customers. However, the theoretical framework and experience in the industry for customer relation management(CRM) which is necessary for customer retention is insufficient in this market. Considering these aspects, this study is to develop measurement items for CRM in mobile communication industry and to verify the causal relationship between items based on the framework of customer equity drives. 495 samples from online survey questionnaire were collected from smartphone users in terms of three types of customer value, satisfaction, and customer loyalty to the mobile service provider, and empirically tested using a structural equation modeling technique. The results show that the theoretical model of customer equity driver is also fitted into this industry and confirm the casual relationships between the constructs of the model. Customer value elements are antecedents of customer satisfaction and customer loyalty, customer satisfaction partially and fully mediate the impact of customer value elements on customer loyalty. However, differently from other industry such as airline or hotel industry, relationship value was revealed as the most important factor on satisfaction in mobile communication industry.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구모형 및 가설
Ⅳ. 연구방법
V. 가설검증 및 분석결과
Ⅵ. 결론
참고문헌

참고문헌 (56)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-323-000866110