성인기에 적절한 금융역량을 쌓아가기 위해서는 아동․청소년기부터 체계적인 교육을 제공하는 것이 중요하다.
국내에서 다양한 금융교육 프로그램이 활발하게 운영되고 있음에도 불구하고, 교육 프로그램의 구성에 대한 논의나효과성 검증 시도는 충분히 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 금용교육 효과평가 모형의 종류를 파악하고씽크머니 중급 교육을 이수한 초등학교 5, 6학년 및 중학교 1학년 학생의 금융교육 전후 설문 데이터를 활용하여참여자들의 지식과 태도 및 행동의 실질적인 변화를 평가하고자 하였다.
연구결과 첫째, 금융교육 전에 비해 금융교육 후 학생들의 객관적, 주관적 금융지식이 긍정적으로 변화하였으며, 특히 금융상품 및 은행에 대한 개념 이해가 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 금융태도와 주관적 규범의 변화를 알아본 결과, 시간선호, 돈의 목적, 이타적 가치 등의 금융태도가 모두 긍정적으로 변화하였다. 셋째, 교육 이후 자립적지출과 저축에 대한 응답은 긍정적으로 나타난 반면, 스스로 돈을 모을 수 있다는 자신감은 오히려 하락하였으며실질적 목표 수립 및 세부 계획, 달성을 위한 실제 계산 등이 학생들에게 다소 복잡하게 느껴질 수 있어 이에 대한체계적 학습이 요구됨을 알 수 있었다. 넷째, 금융교육은 금융행동의도나 금융행동에 대부분 긍정적 영향을 미쳤다.
다섯째, 금융행동 중 차용 관련 문항에서 용돈을 다 썼을 때 다음 용돈을 미리 받거나 친구에게 빌리면 된다는 응답의 비율이 다소 높아졌으며, 교육을 통해 신용 개념의 확립과 함께 친구간 돈 거래에서 고려해야 할 점, 금전 거래시 미칠 수 있는 결과 및 발생 가능 위험, 자신의 재무적 선택에 따른 자기 책임 등을 알려주는 것이 필요하다는시사점을 도출하였다. 여섯째, 태도, 주관적 규범, 지각된 행동 통제는 행동에 정적인 영향을 미쳤고, 행동 의도 역시 종속변수에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 금융 행동과 주관적 규범, 지각된 행동 통제와의 관계에서 행동 의도는 매개효과를 갖고, 태도는 금융행동에 직접적으로 영향을 준다는 것을 확인하였다.
본 연구 결과를 바탕으로 시중의 다양한 금융교육 프로그램에 대한 효과성 검증이 이루어져 실효성 있는 금융교육 프로그램 및 콘텐츠 개발이 체계적으로 시도되기를 기대한다.
It is essential to provide systematic financial education from childhood through adolescence in order to develop adults with the necessary financial skills. Numerous financial education programs have been developed, but additional research is required to define their structure and evaluate their effectiveness. In this study, models for assessing the success of financial education were constructed, and the changes in participants' knowledge, attitudes, and behaviors were assessed by evaluating data from students who had participated in intermediate Think Money financial education.
First, the study discovered that students' objective and subjective financial knowledge increased following financial education. Their understanding of financial products has significantly increased. When comparing financial attitudes and subjective norms, it was discovered that time preference, money usage, and altruistic value had all improved. Third, although the response to self-reliance expenditure and savings after education was positive, the confidence to be able to save money on one's own decreased, and the actual goal setting, comprehensive planning, and actual calculations to achieve it could be relatively difficult for students. Fourth, financial education had a generally good effect on attitudes and actions about money. Fifth, the perception that “when you run out of pocket money, you can receive your next allowance early or borrow money from a friend” did not diminish. It will be important to explain borrowing, the dangers of friend-to-friend financial transactions, and the need for self-responsibility throughout education. Thus, along with establishing a clear understanding of borrowing, students also need to be informed about money transactions between friends, the various implications and risks of money transactions, and financial self-responsibility. Sixth, attitude, subjective norm, and perceived behavioral control positively affected behavior, and behavioral purpose statistically affected dependent variables. Moreover, it was demonstrated that behavioral purpose mediates the relationship between financial conduct, subjective norms, and perceived behavioral control, and that attitude directly influences financial behavior.
Based on the results of this study, it is expected that the effectiveness of different financial education programs on the market will be tested, and systematic efforts will be made to create effective financial education programs and content.