이 연구는 지역평생교육에 잠재되어 있는 이슈(토픽)를 드러내 비판적으로 성찰하기 위해, 온라인 상에 존재하는 뉴스 빅데이터를 활용하여 토픽 분석을 수행하였다. 2003년부터 2018년까지 정권별로 4개 시기로 구분하여, 9개 지역매체에서 보도한 평생교육 관련 뉴스 14,514건을 한국언론진흥재단에서 운영하는 빅카인즈를 이용하여 수집하였다. 그리고 토픽 분석기법의 하나인 LDA(잠재 디리클레 할당) 기법을 사용하여 시기별로 5개 토픽을 추출하였으며, 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 지역평생교육은 교육적 목적보다는 지역경제 발전이나 일자리 창출 같은 정책목표의 도구적 수단으로서 보다 강조되었다. 둘째, 평생교육정책 모형은 모든 정권에서 시장 모형이 우세한 것으로 나타났다. 셋째, 지역평생교육을 활용하여 지역경제 발전을 지향했던 제1∼3기와 달리, 제4기에서는 여성⋅노인⋅장애인 등 교육 소외계층을 대상으로 한 지역평생교육 운영을 주요 이슈로 삼아 정책을 추진한 것으로 나타났다. 결론에서는 분석 결과를 바탕으로 지역평생교육의 개선 방향을 제시하였다. 본 연구는 기존 특정 지역⋅기관⋅공동체⋅개인 중심의 지역평생교육 연구의 지평을 확대하고, 빅데이터 분석방법을 통해 실증적⋅체계적으로 분석함으로써, 기존 면담⋅사례⋅문헌연구, 설문조사에 편중된 평생교육 연구방법의 다양성을 확보했다. 지역평생교육 현상을 다양한 이론체계와 결합하여 분석함으로써, 교육학-언론학-데이터공학의 학제간 연구(interdisciplinarity)를 활성화했다는 학문적 의의를 가진다. 본 연구 결과는 평생교육 정책입안 및 추진방향설정의 기초자료로 활용될 수 있으며, 지역평생교육에 내재된 토픽을 비판적으로 분석함으로써, 지역평생교육을 이해⋅성찰하고 새로운 담론을 이끌어 내어 실천의 방향을 제시했다는 정책적 의의를 가진다.
This study conducted a topic analysis using online news big data to openly and critically reflect the issues(topics) underlying local lifelong education. In four periods between 2003 and 2018, 14,514 news related to lifelong education was collected through BigKinds operated by the Korea Press Foundation. And five topics were extracted at a time using one of the Topic Analysis Techniques LDA(Latent Dirichlet Allocation). The implications of this study are as follows. First, local lifelong education was emphasized more as a tool for policy goals such as regional economic development and job creation than for educational purposes. Second, the model of lifelong education policy has proved to be the market model in all administrations. Third, unlike the first and second and third periods when the education system was used to promote the development of the local economy, Education alienated people, including women, the elderly, and the disabled, have emerged as major issues in the fourth phase. It has been revealed that the administration of education programs aimed at underprivileged people has pushed ahead with policies based on the importance of education. The conclusions were based on the analysis results and presented a direction for improvement of local lifelong education. This study broadened the focus of research on local lifelong education, focusing on existing specific regions, institutions, communities and individuals. Through an empirical and systematic analysis of big data, we secured diversity in our lifelong education research method focused on existing interviews, cases, literature studies, and surveys. The academic significance is that by analyzing the phenomenon of education in combination with various theoretical systems, the study has activated interdisciplinary research in education, journalism, and data engineering. The results of this study can be used as a basis for the establishment of policies for lifelong education and directions for implementation. By critically analyzing the topics inherent in the local lifelong education, we have a policy of understanding, reflecting, and drawing new discourse to present a direction of practice.