메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
손해경 (을지대학교)
저널정보
한국의료시뮬레이션학회 한국의료시뮬레이션학회지 한국의료시뮬레이션학회지 제6권 제1호
발행연도
2022.6
수록면
8 - 14 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Background: In the COVID-19 era, novel online educational strategies are required to improve the learning transfer and core competency of nursing students. This study aimed to identify the effects of online simulation using problem-based learning (S-PBL) in obstetric and gynecological nursing on the clinical judgement, nursing performance confidence, and learning satisfaction of nursing students.
Methods: A one-group pretest-posttest design was used. Third-year nursing students (n=89) at a university participated in the online SPBL from August 23 to October 15, 2021. The online S-PBL consisted of various obstetric and gynecological nursing cases, such as premature rupture of membranes, preterm labor, postpartum hemorrhage, and uterine myoma. Data were collected via a self-reported questionnaire using Google survey and analyzed using descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficient, and paired t-test using SPSS 23.0.
Results: Compared with pretest, clinical judgement (t=-8.33, p<.001) and nursing performance confidence (t=-11.83, p<.001) increased significantly after participation in the online S-PBL. Learning satisfaction was 7.81±1.62 points out of 10 points in the online S-PBL.
Conclusion: Online S-PBL was an effective non-face-to-face educational strategy for improving clinical judgement, nursing performance confidence, and learning satisfaction among nursing students during the COVID-19 pandemic.

목차

서론
연구 방법
연구 결과
논의
결론 및 제언
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-510-000220372